expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday 6 March 2013

Pengurusan jenazah




APABILA ada orang Islam meninggal dunia, kita hendaklah segera menziarahi keluarganya untuk memberikan simpati atas musibah yang menimpanya. 


Selain itu, kita juga diwajibkan untuk menguruskan jenazahnya seperti memandikan, mengkafankan, menyembahyangkan dan mengebumikannya.


Mengurus jenazah merupakan sebahagian daripada etika Islam yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW kepada umatnya. Selain hukumnya fardu kifayah, hal itu juga merupakan tanda penghormatan terhadap jenazah.





Takziah


Takziah dilakukan dengan menziarahi keluarga jenazah, meminta mereka agar bersabar dan kuat semangat serta mendoakan jenazah agar diampuni segala dosanya. 


Orang yang memberikan takziah akan mendapat pahala, berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: "Tidak seorang mukmin pun yang datang memberikan takziah kepada saudaranya yang ditimpa musibah kecuali akan diberi pakaian oleh Allah pada hari kiamat kelak." (riwayat Ibnu Majah)


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Barang siapa menghadiri jenazah hingga jenazah itu disolatkan, maka baginya pahala satu qirat dan apabila ia menghadiri hingga jenazah itu dikebumikan, maka baginya pahala dua qirat. Para sahabat bertanya, berapa dua qirat itu? Rasulullah SAW menjawab: Seperti dua buah gunung yang besar. (riwayat Bukhari dan Muslim)





Pengurusan jenazah


Apabila diketahui dengan jelas bahawa seseorang telah meninggal dunia, maka segeralah dilakukan hal-hal yang berkaitan dengan proses pengurusan jenazahnya. 


Hukum pengurusan jenazah ialah fardu kifayah, maksudnya apabila sebahagian orang melaksanakannya, maka dianggap memadai. Pun begitu, jika tidak ada seorang pun yang melakukannya, maka berdosalah seluruh masyarakat di daerah itu.





Memandikan


Jenazah yang wajib dimandikan ialah jenazah orang Islam yang tidak gugur dalam peperangan dengan orang kafir. 


Semasa memandikan jenazah diwajibkan menyiramkan air ke seluruh tubuhnya satu kali dan disunatkan tiga kali.Orang yang memandikan jenazah selain harus mengetahui cara memandikan jenazah , harus juga boleh dipercayai agar tidak membuka rahsia termasuk aurat jenazah yang dilihatnya. Sebaik-baiknya orang yang mempunyai hubungan keluarga yang rapat dengan jenazah.





Kafan


Kain kafan disunatkan berwarna putih, bersih, kering, wangi dan menutupi seluruh tubuh. Sebaik-baik kain terdiri daripada tiga lapis untuk jenazah lelaki dan lima lapis untuk perempuan. Kain kafan yang digunakan hendaklah yang baik, namun tidak perlu daripada jenis mewah dan mahal.


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Apabila salah satu antara kamu mengapankan saudaranya, hendaklah mengapankannya dengan baik. (riwayat Muslim)





Pengkebumian


Setelah disolatkan, jenazah hendaklah segera dibawa ke tanah perkuburan untuk dikebumikan. Waktu yang dianggap makruh oleh para ulama untuk pengkebumian ialah waktu matahari terbit, matahari berada tegak di atas kepala dan matahari terbenam. 


Dalamnya lubang kubur lebih kurang dua meter untuk menutupi bau busuk jenazah dan mencegah agar tidak dimakan oleh binatang buas atau burung.


Setelah lubang kubur digali, jenazah diturunkan perlahan-lahan, kemudian dibaringkan mengiring menghadap kiblat. 


Setelah mengebumikan jenazah, orang Islam yang menghantar jenazah ke tanah perkuburan disunatkan berdoa untuk memohonkan keampunan bagi jenazah kerana ketika itu jenazah sedang menghadapi pertanyaan oleh malaikat.





Ziarah kubur


Mengunjungi kubur dengan maksud mengambil pengajaran dan mengingatkan kepada kehidupan akhirat sangat digalakkan. Namun, dilarang berziarah dengan tujuan meminta berkat atau petunjuk. 


Ziarah umumnya dilakukan untuk mengenang jasa-jasa orang yang sudah meninggal dunia dan mendoakannya.


Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Dulu aku melarang ziarah kubur, tapi sekarang ziarahlah kamu kerana ia dapat mengingatkan kepada kematian. (riwayat Muslim)





Tahlil


Apabila seseorang meninggal dunia, biasanya diadakan bacaan tahlil beramai-ramai di rumah keluarga jenazah. Majlis ini disebut majlis tahlil. Sebahagian ulama menentang acara ini dan memandangnya sebagai bidaah.


Namun ada juga ulama yang mempertahankannya dan menganggapnya sebagai perbuatan baik. Acara tahlil diamalkan di Malaysia. Pelaksanaannya dilakukan selama tiga hari dan/ atau tujuh hari selepas kematian.





Sakaratul maut


Apabila melihat orang sedang menghadapi kematian (sakaratul maut), setiap orang Islam disunatkan untuk melakukan perkara berikut:



  • Mengingatkannya mengucapkan La ilaha illa Allah
 
  • Membaca ayat-ayat al-Quran, terutamanya surah Yasin.
 
  • Memejamkan matanya apabila terbuka.
 
  • Menutupi seluruh tubuhnya dengan kain.
 
  • Menyegerakan pengurusan jenazahnya.


9 comments:

  1. Posting ni pastinya membuatkan kita lebih insaf & sentiasa bermuhasabah diri. Pengajaran & peringatan yg baik, moga beroleh berkat.. amin.

    ReplyDelete
  2. belajarlah, mudah-mudahan kita dapat mberi phormtn terakhir kpd org yg kt syg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..sekurang2 nya kita sentiasa mengingati si mati dan mengingati kematian kita akan datang...

      Delete
  3. mengingatkan kita hanya kepada DIA kita kembali

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..kematian seseorang dpt memberi keinsafan utk kita menambahkan lg amalan akhirat...

      Delete
  4. perkongsian yg bermanfaat liyana...:)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com