SETIAP bidang pekerjaan tenaga kerja atau tenaga buruh
merupakan sumber yang terpenting. Ia sama penting dengan sumber ekonomi lain
seperti; tanah, modal dan keusahawanan. Setiap pekerja mestilah bekerja dengan
penuh etika dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan.
Lantaran itu, etika dapat difahami sebagai tatacara dan
peraturan yang telah ditetapkan dalam sesuatu pekerjaan. Di samping itu, dalam
melaksanakan apa juga kerja, ia mestilah kerja yang halal untuk saraan anak dan
isteri. Selain itu, etika yang paling penting adalah sifat amanah dalam
melaksanakan kerja tersebut.
Menurut Islam bekerja adalah ibadah jika dilakukan kerana
Allah SWT. (rujuk az- Zariyat: 56 dan al-Bayyinah: 5)
Oleh itu, etika dan budaya kerja yang disarankan mestilah
budaya kerja yang tekun dan bekerja keras, rajin dan bersungguh-sungguh,
beramanah dan bersih. Dalam hal ini para pekerja amat digalakkan supaya
mengikut etika yang disarankan. Melalui etika dan budaya kerja yang baik setiap
pekerja akan mendapat berkat dalam setiap pekerjaan yang dilakukan.
Antara etika dan budaya yang baik adalah mengikut acuan yang
terpancar daripada nilai kebudayaan Islam iaitu yang meliputi akidah, syiar,
pemahaman, emosi, akhlak dan tatasusila Islam. Bekerja sebagai ibadah mestilah
disematkan dalam hati setiap pekerja di negara ini.
Bekerja atau mencari rezeki untuk diri dan keluarga adalah
suatu amanah. Oleh itu, bekerja juga turut menjadi amanah yang wajib
ditunaikan. Ini bererti bekerja adalah suatu amanah yang wajib ditunaikan bagi
mendapatkan hasil daripada pekerjaan yang dilakukan sendiri.
Dalam memilih pekerjaan mestilah pekerjaan yang halal. Jika
melakukan pekerjaan yang tidak halal yang bertujuan untuk mendapatkan
keuntungan yang besar dan cepat yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada diri
dan keluarga. Sebagai contoh melalukan pekerjaan yang haram dan menyalahi
undang-undang negara. Islam melarang umatnya melakukan pekerjaan yang tidak
halal dan berdosa. Segala hasil yang diperoleh adalah haram digunakan untuk diri
sendiri, keluarga atau orang lain.
Pandangan tokoh ulama, Dr. Yusuf Al-Qaradhawi tentang ekonomi
dan harta iaitu setiap masyarakat mempunyai sistem ekonomi yang khusus yang
menjadi falsafah, akidah, teladan dan pandangannya terhadap individu,
masyarakat harta, tugasnya serta ideanya terhadap agama, dunia kekayaan dan
kemiskinan.
Menurutnya, semuanya ini mempengaruhi manusia dalam
hubungannya terhadap penghasilan kekayaan, cara memperoleh, serta cara mengagih
dan menggunakannya. Daripada situlah maka terbentuknya sistem ekonomi sesebuah
masyarakat.
Etika dan budaya kerja Islam mencakupi segala bidang
perekonomian. Antaranya; bekerja sendiri atau bekerja makan gaji. Menurut Islam
orang yang memakan hasil usahanya sendiri adalah sangat mulia dan tinggi darjatnya.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Makanan yang paling baik dimakan oleh
seseorang adalah makanan yang diperoleh daripada hasil titik peluhnya, oleh
sebab itu Nabi Daud as, memakan hasil yang diperoleh daripada titik peluhnya
sendiri. (riwayat Muttafaq 'alaih).
No comments:
Post a Comment