expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday 24 January 2013

6 HAIWAN YANG MEMBUNUH MANUSIA DALAM BEBERAPA SAAT



1. The Cone Snail






Bentuknya memang indah seperti tidak berbahaya. Tapi jangan silap kerana dengan racun dari sengatnya (hujung pangkal mulutnya) boleh dipanahkan seperti panah HARPOON, dapat membunuh hanya dalam masa 4 minit. Betapa hebatnya, tembakan panahnya boleh menembusi baju selam yang tebal.


Pada masa haiwan ini mengigit saraf-saraf akan menjadi tidak berfungsi, mangsa akan jatuh dalam keadaan "beku" dimana tak ada otot yang boleh digerakkan. Betapa dashyat nya, racun binatang ini di gunakan oleh CIA untuk senjata pelumpuh.


2. Poison Arrow Frog






Katak ini adalah satu-satunya haiwan yang dikenali boleh membunuh manusia hanya dengan "SENTUHAN" Racunnya bukan terletak di taring atau lidahnya, tetapi di kelenjar kulitnya.


Katak ini boleh melompat sejauh 2 meter tingginya dan jika tersentuh maka nantikanlah kesannya.


3. The Lazy Clown






Hidup di hutan Amazon, di selatan Brazil .Anggota binatang serangga "LONOMIA" nama aslinya Taturana Tatarana. Binatang ini sejenis ulat-ulat pohon yang biasa kita lihat.Tetapi yang berbeza dari ulat pohon kebanyakan.


Duri-durinya yang berjumlah ratusan tersebut menyimpan racun-racun yang membunuh dan sudah memakan belasan mangsa setiap tahunnya.


Racunnya adalah ANTICOAGULANT paling extreme yang pernah ada. ANTICOAGULANT boleh memecah belah dan menghancurkan susunan sel darah.


4. Beaked Sea Snake






Kalau anda pergi ke kepulauan India dan Asia , pantai-pantai daerah India atau di sekitar Teluk Persia ,jangan hairan jika melihat binatang sejenis ular boleh berada di dalam laut lepas. Nama ilmiahnya Enhydrina Schistosa.


Racun binatang ini terkenal akan kesannya. Tapi jumlah racun sebegitu sudah lebih dari cukup untuk membuat anda kehilangan nyawa. Orang-orang Singapura dan Hongkong sering menjadikan ular ini sebagai lauk makan malam.


5. Stone Fish






Binatang ini tidak seperti haiwan lain kebanyakan yang suka bersembunyi, bersiap sedia semasa mangsa mendekati dan menyerangnya. Cukup hanya terdiam tanpa kata binatang ini sudah boleh membunuh mangsanya. Duri-duri yang terletak di hampir semua bahagian binatang ini bagaikan parade jarum racun HYPODERMIC.


Setiap duri cukup untuk membunuh para penyelam dalam hitungan beberapa minit. Tetapi yang mengerikan bukanlah kematiannya melainkan saat-sat menjelang kematian. Racun dari Ikan ini sangat berbisa hingga lebih baik menyerang bahagian tubuh yang terkena racun tersebut daripada hidup sesaat pun dengan racun itu.


6. Box ''Coffin'' Jellyfish







Chironex fleckeri adalah ubur-ubur berukuran kecil. Besarnya hanya 16 inci. Binatang unik yang mempunyai 24 pasang mata dan tentaclenya yang membawa ribuan dosis nematocysts.


Jarum-jarum Microscopisnya terangsang tidak hanya oleh keinginan "si empunya" tetapi juga oleh sentuhan lembut di kulit binatang ini. Elokah binatang ini dan anda akan merasakan racun saraf (NEUROTOXIN) paling kuat yang pernah ada.


Sengatannya disebut juga "THE SEA WASP" yang di deskripsikan oleh ahli sebagai siksaan yang mengerikan. Ratusan bahkan Ribuan sengatan akan dirasakan oleh mangsanya. Hingga boleh menimbulkan efek SHOCK yang mengerikan dan merobek kulit-kulitnya.


Bayangkan ditusuk dengan ribuan jarum suntik yang berukuran kecil dan tipis dalam sekali waktu, lebih kurang itulah rasanya. Hal yang mengerikan tentang binatang ini adalah racun dan sengatnya boleh membunuh bukan lagi dalam hitungan minit atau saat, tetapi hanya hitungan REFLEK.


Fakta tentang Ubur-ubur ini:


  • Tentacle beracunnya boleh disimpan untuk waktu yang cukup lama. Malah tentacle yang dikeringkan boleh di aktifkan bila terkena air.
 
  • BoX Jellyfish sebenarnya bukan ubur-ubur, tetapi Cubozoans (binatang yang berbentuk kubus)
 
  • Boleh membesar sehingga seukuran kepala manusia dan tentacle nya boleh membesar sehingga 3 meter panjangnya.


No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com