ORANG yang melakukan perjalanan jauh ke suatu tempat dengan
niat dan tujuan yang baik disebut sebagai musafir.
Sebaliknya, jika perjalanan itu didasari niat yang buruk,
orang yang melakukan perjalanan itu tidak disebut sebagai musafir.
Istilah musafir diambil daripada kata dasar dalam bahasa
Arab, iaitu safara yang bererti pergi atau melakukan perjalanan. Dalam
penggunaannya, kata umumnya disejajarkan dengan istilah rehlah yang bererti
pergi atau berpergian.
Dalam sejarah Islam, pengembaraan merupakan suatu tradisi
yang biasa dilakukan oleh para ulama dan pencari ilmu.
Hampir seluruh ulama Islam pernah mengembara dari satu kota
ke kota lain untuk menuntut ilmu. Setelah puas mengembara, ulama dan pencari
ilmu ini menetap di suatu kota hingga ke akhir hayat mereka.
Rukhsah
Rukhsah ialah keringanan atau kelonggaran. Menurut ahli
fekah, rukhsah merupakan kemudahan daripada Allah SWT agar musafir dapat
melakukan perjalanan jauh dengan selesa tanpa meninggalkan kewajipannya kepada
Allah SWT.
Kewajipan yang tidak dapat ditinggalkan ialah solat dan
puasa. Oleh sebab itu, rukhsah yang diberikan berupa solat dan puasa.
Rukhsah solat
Setiap musafir diberi rukhsah solat, iaitu menjamak
(menggabungkan waktu solat), mengqasar (memendekkan jumlah rakaat solat),
menjamak dan mengqasarkan solat sekali gus.
Menjamak solat misalnya, dilakukan dengan menggabungkan lima
waktu solat menjadi tiga sahaja, iaitu solat Zuhur dengan Asar, Maghrib dengan
Isyak, serta Subuh.
Mengqasar solat misalnya dilakukan dengan cara memendekkan
jumlah rakaat solat Zuhur, Asar dan Isyak yang masing-masing berjumlah empat
rakaat menjadi dua rakaat.
Meskipun demikian, solat Maghrib dan Subuh tidak boleh
diqasarkan. Menjamak dan mengqasarkan solat sekali gus, dilakukan dengan
menggabungkan dan memendekkan solat Zuhur-Asar sekali gus, begitu juga solat
Maghrib-Isyak digabungkan sekali gus.
Jarak yang ditempuh
Seseorang hanya boleh dikatakan musafir jika sudah menempuh
jarak tertentu.
Ahli fekah berselisih pendapat tentang batas minimum jarak
yang ditempuh. Imam Malik, Imam Syafie dan Imam Ahmad bin Hanbal menetapkan
jarak minimum sejauh dua marhalah (dua hari perjalanan dengan unta) atau
kira-kira 140 kilometer. Sedangkan Abu Hanifah tiga marhalah (kira-kira 210
kilometer).
Namun, ukuran ahli fekah tersebut ialah perjalanan dengan
unta. Pada masa ini, seiring dengan perkembangan kaedah pengangkutan, jarak
tidak boleh lagi digunakan sebagai ukuran kerana jarak jauh boleh ditempuh
dalam waktu singkat dengan kapal terbang.
Oleh sebab itu, ulama moden berpendapat bahawa yang diberi
pertimbangan dalam hal rukhsah ini bukan jarak, tetapi sukar atau tidaknya
perjalanan itu.
Dengan kata lain, rukhsah solat atau puasa dilakukan
semata-mata dengan mempertimbangkan sulit atau tidaknya perjalanan itu.
Rukhsah puasa
Apabila melakukan perjalanan pada bulan Ramadan, musafir
diberi rukhsah untuk tidak berpuasa. Bahkan mereka yang sedang dalam keadaan
berpuasa pun dibolehkan berbuka.
Namun, pada hari lain, musafir itu wajib menggantikan puasanya
sebanyak yang ditinggalkannya.
No comments:
Post a Comment