expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday 22 January 2013

Perokok ada masalah tidur





Berlin: Perokok mungkin kurang tidur dan tidak nyenyak berbanding mereka yang tidak merokok, menurut kajian membabitkan 2,000 orang di Jerman. 


Kajian sekumpulan penyelidik itu disiarkan jurnal ‘Addiction Biology’ yang menyatakan, daripada hampir 1,100 perokok yang mengambil bahagian, 17 peratus daripada mereka tidur kurang daripada enam jam. 


Selain itu, 28 peratus lagi responden kajian melaporkan sewaktu lelap, tidur mereka juga ‘ada gangguan.’ 

Sementara itu, bagi lebih 1,200 peserta kajian yang tidak merokok, hanya tujuh peratus tidur kurang daripada enam jam dan 19 peratus melaporkan ada gangguan ketika tidur. 


“Kajian itu menunjukkan buat kali pertama ramai perokok yang ada masalah tidur berbanding mereka yang tidak merokok membabitkan masyarakat tanpa masalah psikiatrik selepas mengambil kira faktor relevan risiko berpotensi,” kata ketua penyelidik, Stefan Cohrs, dari Sekolah Perubatan Charite di sini, serta rakannya.







 Nikotin sebabkan kesukaran tidur


Pada masa sama, penemuan mereka tidak membuktikan tabiat merokok menjejaskan tidur seseorang kerana perokok juga mungkin ada tabiat lain yang menyebabkan mereka sukar tidur termasuk tidur lewat kerana menonton televisyen atau tidak melakukan senaman mencukupi, kata Cohrs dalam emel. 


Tetapi, satu lagi sebab mengapa ia berlaku ialah kesan nikotin kepada perokok.
“Jika anda merokok dan sukar untuk tidur, itu satu lagi sebab yang baik untuk anda berhenti merokok,” kata Cohrs. 






Mutu tidur mempengaruhi mutu kesihatan


Mutu tidur yang teruk bukan hanya menyebabkan seseorang itu rasa lebih sukar menjalankan rutin harian tetapi ada kena mengena dengan keadaan obes, kencing manis atau masalah jantung. 


Kajian membabitkan 1,071 perokok dan 1,243 bukan perokok yang tiada masalah mental kerana faktor itu mungkin mempengaruhi seseorang untuk menghisap rokok dan sukar tidur. 


Penyelidik menggunakan soalan tertentu untuk mengukur seseorang itu tidur dengan nyenyak atau tidak. Keseluruhannya, lebih satu suku perokok mendapat markah menunjukkan mereka menghadapi gangguan tidur. 


Faktor lain yang mempengaruhi tidur ialah usia, berat badan dan alkohol tetapi pasukan Cohrs mendapati merokok punca utama keadaan itu. - REUTERS

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com