expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday 2 January 2013

Betulkah ubat gigi hilangkan jerawat?





Hampir semua daripada kita sudah pasti pernah menggunakan teknik ini untuk mengatasi masalah kulit wajah, iaitu dengan menyapu ubat gigi di kawasan yang berjerawat.


Walaupun ianya mampu mengurangkan minyak, adakah ubat gigi merupakan suatu cara yang efektif demi mendapatkan kulit wajah yang licin dan bersih? Dan apakah kesan sampingan yang ada? 


Menurut Dr. Neal Schultz, iaitu seorang pakar dermatologi dari New York, ubat gigi mengandungi bahan-bahan seperti soda penaik, hidrogen peroksida, alkohol, mentol, minyak pati serta triklosan yang bersifat anti-bakteria dan berfungsi mengeringkan jerawat. 


Namun begitu, beliau menegaskan bahawa bahan-bahan tersebut tidak membuatkan penggunaan ubat gigi lebih efektif berbanding dengan cara penghilangan jerawat yang konvensional. 





Seorang lagi pakar dermatologi, Dr. Rebecca Baxt, menambah bahawa kesan pengeringan yang dibawa oleh ubat gigi sering dilihat orang ramai sebagai suatu yang baik. Sebaliknya, kesan tersebut sebenarnya mengakibatkan radang kulit yang melibatkan kemerahan dan pengelupasan disebabkan oleh kulit yang terlebih kering. 


Mungkin ada di kalangan kita yang mampu menghilangkan jerawat dengan cara sebegini, tetapi ubat gigi bukanlah sama sekali rawatan yang tepat untuk kulit berjerawat. Apa yang sebenarnya boleh mengatasi masalah kulit adalah benzoyl peroksida serta asid salisilik. 


Oleh itu, jika anda ingin menghilangkan jerawat dengan cara yang berkesan dan tidak melibatkan wang yang banyak, anda boleh menyapu aspirin yang sudah dikisar dan dijadikan pes setelah larut dalam air di sekitar wajah sebelum tidur. Cara-cara lain yang popular dan efektif termasuklah sapuan jus limau ataupun lemon.




2 comments:

  1. Terimakasih atas informasinya karena saya lagi cari informasin tentang cara menghilangkan jerawat secara alami
    .

    ReplyDelete
  2. terima kasih awak bg info ni.. ingatkan guna ubt gigi bagus utk hilangkan jerawat..toink toink tu..

    ReplyDelete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com