expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday 11 August 2012

10 Apps Ramadan Yang Wajib Anda Muat Turun


Dari Muslim Calculator ke Islamic Lesson of the Day, terokailah kompilasi 10 app Ramadan ini.





 
Solqib 


Aplikasi ini membolehkan anda mengetahui waktu sahur dan berbuka menerusi iPhone atau iPad anda selain mempermudahkan urusan bersolat, mengetahui arah kiblat dan masa solat. Ia tidak memerlukan capaian data 3G untuk berfungsi, bermakna anda hanya perlu lancarkan aplikasi tersebut bagi mengetahui waktu solat dan arah kiblat.




 
Muslim Calculator 


Aplikasi Muslim Calculator yang disediakan Terato Tech iaitu sebuah syarikat tempatan yang bekerjasama dengan kerjasama AdDeen Multimedia. Ia memungkinkan pengguna mengira pembahagian faraid dan zakat sesuai ketika membayar menunaikan Rukun Islam tersebut.




 
Ramadan Daily Dua 


Mungkin ada yang mahukan ibadah termasuk berdoa di bulan Ramadan tetapi tidak mengetahui caranya selain daripada merujuk kepada ustaz atau buku. Cubalah aplikasi ini yang mengandungi doa dan amalan yang disyorkan sepanjang melakukan ibadat puasa termasuk kisah dan hikmah malam Lailatulqadar.




 
Islamic Lesson of the Day


Ia memuatkan ayat al-Quran, hadis dan banyak lagi yang sebenarnya diperoleh secara percuma. Antara ciri-ciri yang dimasukkan dalam aplikasi ini termasuk Athan (Azan, Adhan) yang beroperasi secara automatik mengingatkan anda solat lima waktu dengan membunyikannya secara tepat berasaskan GPS.




 
Muslim Heroes 


Tidak lengkap hidup seorang muslim jika tidak mengetahui tentang individu yang menaikkan serta memperjuangkan agama Islam. Jadi, anda boleh memuat turun aplikasi ini untuk mempelajari mengenai pahlawan terbilang Islam.




 
Halal 


Aplikasi yang mendapat kerjasama Halal Development Corporation (HDC) membolehkan umat islam mencari serta memeriksa lokasi makanan halal ketika mahu berbuka puasa.




 
Quran Majeed Lite 


Aplikasi yang didapati untuk semua platform mudah alih ini bertujuan memudahkan penggunanya bertadarus Al-Quran di mana saja pada bila-bila masa. Ia turut memaparkan makna ayat Quran dan sememangnya sangat sesuai dalam usaha mendapatkan pahala berganda.



 
al-Quraan


App Bagi pengguna Blackberry, anda juga boleh memanfaatkan ibadah bertadarus dengan aplikasi ini.




 
iQuran 


Aplikasi al-Quran digital yang lengkap dan baik untuk platform Android dengan rekaan antaramuka yang menarik.




 
QamarDeen 


Ia aplikasi yang sangat menarik seakan diari seorang muslim dengan memantau aktiviti seharian termasuk makanan, solat dan sebagainya bagi dijadikan panduan.

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com