expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday 10 August 2012

Khutbah Jumaat: Rugi 'melepaskan' lailatulqadar




Tumpukan masa beramal ibadah pada 10 malam terakhir Ramadan


Hari dan minggu berlalu begitu cepat, tanpa disedari kita sudah berada di sepuluh terakhir Ramadan. Maka tempoh terakhir ini adalah masa berharga perlu direbut bagi mereka yang beriman dan bertakwa kepada Allah SWT. 


Masa yang terakhir inilah akan menentukan sama ada puasa kita mendapat keberkatan dan menjadi penebus segala dosa telah dilakukan selama ini. Inilah masanya yang Allah SWT janjikan kepada kita semua jika kita benar-benar beriman kepada-Nya. 


Allah SWT telah menganugerahkan hamba-Nya pada Ramadan satu malam dinamakan lailatulqadar. Pahala beribadat pada malam itu menyamai pahala seribu bulan. Malam itu juga malam paling istimewa bagi umat Islam kerana diturunkan al-Quran al-Karim. 


Kelebihan malam itu dinyatakan Allah dalam firman: “Sesungguhnya kami telah menurunkan al-Quran ini pada malam lailatulqadar, dan apa jalannya yang engkau dapat mengetahui, apa dia kebesaran malam lailatulqadar itu? Malam lailatulqadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu turun Malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan membawa segala perkara yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut. Sejahteralah malam yang berkat itu sehingga terbit fajar.” (Surah al-Qadr, ayat 1-5) 


Berdasarkan ayat ini, jelaslah lailatulqadar mempunyai kelebihan begitu besar, maka seharusnya kita berusaha dan tidak mensia-siakan peluang malam yang dijanjikan itu. Bagi yang berazam mencari peluang disediakan, berlumba-lumba bangun penuh keimanan dan mengharapkan pahala dari Allah SWT.


Pertingkat amal soleh

 
Lailatulqadar adalah malam ditunggu-tunggu mereka yang menginginkannya kerana ia hanya berlaku pada satu malam saja sepanjang tahun. Maka beruntunglah siapa yang memperolehnya dan rugilah siapa yang melepaskannya.


Di samping itu, dalam fasa yang ketiga ini kita dituntut mempertingkatkan amal soleh dan kebajikan seperti beriktikaf di masjid, bertadarus al-Quran, memperbanyakkan zikir, memperbanyakkan solat sunat, menghadiri kuliah dan bersedekah.


Kita juga dituntut memperbanyakkan berdoa terutama doa khusus untuk malam lailatulqadar seperti diriwayatkan Saidatina Aisyah: “Saya pernah bertanya kepada Rasulullah SAW seandainya saya mengetahui malam lailatulqadar dengan tepat, apa yang patut saya akan doakan pada saat itu.” Baginda menjawab: “Berdoalah dengan doa berikut: Ya Allah Ya Tuhanku sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan sentiasa memberi keampunan di atas kesalahan hamba-Mu oleh itu maafkanlah segala kesalahanku.” (Riwayat Abu Daud)


Utamakan keselamatan
 

Mengambil peluang untuk mencari keredaan dan keampunan Allah SWT adalah amalan mereka yang tidak jemu dan berputus asa kerana yakin bahawa Allah SWT akan menganugerahkan keredaan serta keampunan.


Mengambil kesempatan sempena musim cuti perayaan, jemaah dinasihatkan supaya berhati-hati dan bersabar semasa membawa kenderaan untuk pulang ke kampung halaman. Pastikan kenderaan berada dalam keadaan baik dan sempurna. 


Pastikan keselamatan rumah dalam keadaan sempurna dengan pintu dikunci, bekalan elektrik dipadam, memaklumkan kepada jiran serta melaporkan kepada pihak keselamatan ataupun polis semasa ketiadaan di rumah.


Umat Islam diseru bersama bersatu hati dan berusaha mengekalkan keamanan serta kemakmuran di rantau ini khususnya negara kita Malaysia. Walaupun kita berbeza dari segi persempadanan negara, agama, budaya, bahasa mahu pun paras rupa, namun kemajmukan masyarakat seharusnya di jadikan asas untuk saling kenal mengenali antara satu sama lain dan membangunkan kerjasama untuk kebaikan sejagat.


Mudah-mudahan Ramadan yang kita tempuhi tahun ini akan menjadi titik perubahan dalam diri menjadi insan bertakwa dan diredai Allah SWT di dunia dan akhirat. 


Firman Allah SWT: “Dan apabila hamba-Ku bertanya padamu tentang Aku maka (jawablah): sesungguhnya Aku amat hampir; Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik dan betul.” (Surah al-Baqarah, ayat 186)


Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com