REJAB
seperti angin yang mula bertiup, Syaaban seperti sekumpulan awan hitam
bergumpalan dan Ramadan adalah seperti titisan air hujan yang menurunkan seribu
rahmat. Begitulah alunan puisi indah daripada Abu Bakar Al-Warraq.
Kita sentiasa
berdoa dan merasa amat bertuah, kerana diizinkan Allah untuk bertemu semula
Ramadan. Umat manusia seringkali berharap agar dapat bersamanya sehingga ke
akhirnya dan bertemu lagi dengan Ramadan di tahun-tahun yang mendatang.
Kita mahu
menjadi golongan mukmin yang disebutkan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang
bermaksud: Kalaulah umatku tahu tentang kebaikan bulan Ramadan, mereka pasti
mengharapkan biarlah Ramadan itu sepanjang tahun. (riwayat At-Tabrani).
Ramadan pada
bahasa dengan maksud kepanasan atau batu-batu kecil yang berada di padang pasir
pada musim panas. Ia merupakan satu bulan daripada bulan-bulan Islam yang
berada di antara Syaaban dan Syawal. Bulan ini ditaklifkan kepada umat Islam
supaya berpuasa selama sebulan.
Manakala
dari segi bahasa pula ditakrifkan sebagai menahan diri daripada melakukan
sesuatu seperti; makan, minum dan bercakap. Hal ini bertepatan dengan firman
Allah SWT melalui surah Maryam, ayat 26 yang bermaksud: Sesungguhnya aku
bernazar diam membisu kerana Allah yang bersifat al-Rahman.
Adapun dari
segi istilah syarak pula, puasa ialah menahan diri daripada melakukan sebarang
perkara yang membatalkannya di malam hari bermula daripada terbit fajar hingga
matahari terbenam beserta dengan niat berpuasa di malam hari.
Namun apakah
umat Islam hanya bersedia melakukan ibadah puasa sekadar menahan diri daripada
makan dan minum mengikut waktu yang ditetapkan sahaja, tetapi pada masa yang
sama segala perbuatan-perbuatan yang keji masih diteruskan sekalipun ketika
berpuasa?
"Bukanlah
puasa namanya, hanya sekadar tidak makan dan tidak minum, tetapi puasa yang
sebenar ialah menahan diri daripada perkara yang sia-sia dan bercakap kotor
(keji), sekiranya ada orang yang memaki hamun kamu atau memperbodohkan kamu,
maka katakanlah padanya sesungguhnya aku ini berpuasa." (riwayat Ibnu
Huzaimah, Ibnu Hibban dan Al-Hakim).
Pensyariatan
berpuasa pada bulan Ramadan telah difardukan pada bulan Syaaban tahun ke-2
Hijrah. Sebelum itu amalan puasa telah pun biasa dilakukan di kalangan umat terdahulu
dan ahli kitab yang sezaman dengan baginda SAW. (rujuk al-Baqarah: 183)
Yang
dikatakan Ramadan adalah bulan Islam yang hebat ialah di dalamnya terdapat 1001
kenikmatan, kerahmatan dan keampunan daripada Allah SWT melalui salasilah
pensyariatannya kepada umat Islam.
Ramadan
adalah bulan diturunkan al-Quran dan disebut (syahru ramadana) yang mana
terjadinya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan. Ramadan juga merupakan
bulan di mana Nabi Muhammad mengambil alih Mekah daripada Musyrikin dan
berakhirnya penyembahan berhala.
Di dalamnya
juga terdapat malam al-qadar iaitu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan.
Bulan ini juga dipilih sebagai bulan untuk melakukan ibadat puasa dan
ibadat-ibadah lain seperti bertadarus al-Quran, qiamullail, berzikir dan
berselawat serta ibadah-ibadah sunat yang lain.
Kesimpulannya,
Ramadan merupakan salah satu daripada bulan-bulan yang mempunyai kehebatannya
tersendiri. Jika kata-kata Rejab bulan Allah, Syaaban bulan Muhammad dan
Ramadan adalah bulan umat" adalah tepat sama sekali.
No comments:
Post a Comment