Amalan kebaikan di dunia menjadi ganti rugi akibat perbuatan jahat
terhadap insan lain.
Segala amalan kita di dunia ini akan dibentangkan di akhirat, walaupun ia sekecil zarah. Pada ketika itu kita akan melihat segala amalan ketika hidup ini dalam suratan amal, ada yang berpahala, ada juga yang berdosa. Mereka yang berdosa itu akan berasa takut dengan keadaan sedemikian.
Firman Allah
SWT: “Dan Kitab-Kitab Amal dibentangkan, maka engkau akan melihat orang yang
berdosa itu merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka
berkata: Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak
meninggalkan yang kecil atau besar, melainkan semua dihitungnya! Dan mereka
dapati segala yang mereka kerjakan itu ada tertulis di dalamnya dan ingatlah
Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorang pun.” (Surah al-Kahfi, ayat 49)
Imam
al-Ghazali pernah berkata: “Menerusi lidah akan berlakulah pendustaan atau
pembohongan, buruk sangka, permusuhan, fitnah, mencarut, mencela, mengutuk,
bertelingkah, mengumpat, melaknat dan membicarakan sesuatu dalam keadaan kesat,
kasar dan penuh dengan kesombongan.”
Namun persoalannya pada hari ini, ada kalangan kita yang kaya di dunia, tetapi miskin di akhirat. Dengan kata lain, mereka banyak melakukan amalan kebaikan dan kebajikan ketika di dunia, tetapi di akhirat mereka dikira sebagai golongan miskin ataupun muflis.
Ini terjadi kerana ketika hidup, mereka melakukan kebaikan dan pada masa sama mereka juga melakukan kejahatan serta dosa sesama manusia. Segala ganjaran pahala kebaikan diambil oleh Allah SWT bagi membayar segala hutang kejahatan ketika hidup.
Sabda Rasulullah SAW: “Siapa yang muflis? Manusia yang muflis itu bukanlah mereka yang tidak berharta dan memiliki tempat tinggal. Sesungguhnya orang yang muflis itu ialah mereka yang tidak menunaikan hak-hak orang lain seperti mencaci dan merampas harta tanpa hak, memukul tanpa sebab dan sebagainya.” (Riwayat Muslim)
Sebenarnya
golongan yang menjadi muflis di akhirat asalnya mereka memiliki pahala yang
banyak. Bagaimanapun, semua pahala ibadat itu habis kerana digunakan sebagai
bayaran ganti rugi kepada insan pernah disakiti, dikhianati, dihina, dibunuh
atau dizalimi.
Bahkan mereka juga dibebankan dengan dosa orang yang dizalimi. Alangkah ruginya golongan muflis ini. Ganjaran pahala yang dikumpulkan akhirnya menjadi barang tukaran kerana denda yang perlu dibayar kerana kesalahan terhadap orang lain.
Kuat beribadat dan memiliki pahala yang banyak tidak menjamin terpeliharanya seseorang itu daripada azab Allah SWT jika pada masa sama masih lagi melakukan penganiayaan, penindasan dan kezaliman kepada insan lain.
Dalam pergaulan hidup sehari-hari, sudah tentu berlaku kesilapan sama ada disengajakan atau tidak. Kesilapan itu boleh mengundang dosa terutama jika ia menyentuh pelanggaran hak berkaitan tubuh, maruah diri dan harta benda orang lain.
Apabila
kesalahan berkaitan dengan manusia, wajib kita meminta maaf dan mengembalikan
haknya. Jika tidak sempat memohon kemaafan ketika hidup, maka dosa itu akan
dibayar dengan pahala di akhirat. Kerana itulah pahala berkurangan sehingga
kita miskin di akhirat nanti.
Jika kita miskin di dunia masih ada lagi orang yang bersimpati dan dapat membantu, tetapi siapakah yang akan bersimpati, menolong dan menyelamatkan kita dari azab seksaan neraka Allah SWT?
Bagi dosa membabitkan sesama manusia, lidah yang paling banyak kesalahan. Dosa lidah boleh menyebabkan seseorang itu menjadi muflis di akhirat. Kenapa lidah kita amat mudah untuk bercakap mengenai orang lain? Itulah persoalan yang perlu ditanya diri kita.
Imam
al-Ghazali pernah berkata: “Menerusi lidah akan berlakulah pendustaan atau
pembohongan, buruk sangka, permusuhan, fitnah, mencarut, mencela, mengutuk,
bertelingkah, mengumpat, melaknat dan membicarakan sesuatu dalam keadaan kesat,
kasar dan penuh dengan kesombongan.”
Lidah hendaklah diawasi supaya hidup tenteram, aman dan damai. Sikap tidak menjaga lidah bukan saja menimbulkan kemarahan orang yang mendengarnya, malah menimbulkan implikasi buruk kepada hubungan sesama manusia dan mengakibatkan seseorang itu menjadi muflis di akhirat.
Kita memerlukan kekayaan untuk mendapat alam kubur yang luas dan terang, berada di Padang Mahsyar dengan selesa, meniti Titian Siratul Mustaqim sepantas kilat, melintasi pintu syurga serta membina mahligai besar di dalam syurga.
Lidah hendaklah diawasi supaya hidup tenteram, aman dan damai. Sikap tidak menjaga lidah bukan saja menimbulkan kemarahan orang yang mendengarnya, malah menimbulkan implikasi buruk kepada hubungan sesama manusia dan mengakibatkan seseorang itu menjadi muflis di akhirat.
Kita memerlukan kekayaan untuk mendapat alam kubur yang luas dan terang, berada di Padang Mahsyar dengan selesa, meniti Titian Siratul Mustaqim sepantas kilat, melintasi pintu syurga serta membina mahligai besar di dalam syurga.
Tanpa
pahala, kita akan menjadi manusia yang miskin di akhirat kelak dan tidak mampu
membeli kesenangan, kita akan susah di alam kubur, di Padang Mahsyar dan
seterusnya akan dilemparkan ke dalam neraka bersama kaum kafir serta Iblis.
Marilah menghitung adakah sudah cukup amalan kita untuk bertemu dengan Allah
SWT di akhirat kelak. Janganlah kita tergolong dalam golongan mereka yang kaya
di dunia, tetapi miskin di akhirat.
Firman Allah SWT: “Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan
dilihatnya (dalam surat amalnya) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah,
nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya).” (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8)
Khutbah
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
Betul tu... Sebab tu org kata diam itu lebih baik dari berkata-kata...
ReplyDeletesetuju..:-)
Delete