expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, 24 February 2013

Ikan Paling Berbisa di Dunia

Nak tahu ikan paling berbisa di dunia? Hmm inilah dia .. Ikan Batu (Stone Fish). Sekali pandang saling tak tumpah macam ikan kerapu je. Tapi ianya bukan. Ia ikan dengan bisa yang boleh mengancam nyawa manusia.







Ikan ini boleh dijumpai di lautan Indo-Pasifik, dan ada juga bukti ia bukan sahaja hidup di lautan tetapi sesetengah spesiesnya hidup di sungai. Ikan ini ada duri di sirip dorsal yang akan menegak ke atas bila merasa dirinya terancam.


Penyelam terutamanya sering terpijak ikan ini kerana rupa bentuk ikan ini yang seakan-akan batu. Seandainya terpijak, rawatan kecemasan yang boleh dilakukan selain menggunakan antivenom ialah dengan memanaskan bahagian terkena tusukan duri ikan batu ini. Gunakan air panas yang melebihi 40 darjah celcius dan tuamkan di tempat terkena racun.


Ia mudah didapati di perairan Australia dan juga Indonesia.

28 comments:

  1. bahayanya. memang berbisa ikan ni eh.

    ReplyDelete
  2. Walaupun berbisa ada orang makan juga ikan ni...pernah nampak di program tv tapi tak ingat channel apa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..macam2 diaorang nie..bisa2 pon boleh makan jugak kan....

      Delete
  3. betul tu mia.....memang orang makan ikan nie....katanya yang berbisa itu lebih sedap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. daring sungguh diaorang nie kan..sanggup makan ikan berbisa..huhu

      Delete
  4. kena duri ikan puyu pun sakit... klu kena ikan ni camne la rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lg teruk la klu kena bisa dia..boleh mengancam nyawa manusia..:-)

      Delete
  5. nampak aje kecil tapi kalu dah berbisa, bahaya lah tu..

    ReplyDelete
  6. eii tgk rupa die pun seramm... cm batu pn ye jgk.. Subhanallah, Dia Maha Menciptakan segala sesuatu :)

    ReplyDelete
  7. tengok pun dah scary adik... hu hu hu...

    ReplyDelete
  8. Nasib baik aku bukan penyelam....
    Hanya penyelam persisiran pantai ajer ..hehehehe

    ReplyDelete
  9. oh kiranya dlm kategori ikan, ikan batu ni menang..klu kategori hidupan laut? rasa2nya ada sjns spesis obor2 yg jauh berbisa drp ikan ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. a ah..memang ada lg yg berbisa dr spesies ikan nie...

      Delete
  10. garangla ikan tu..
    tengok pic dia je pun boleh tau berbisa..nasib baik bukan penyelam..

    ReplyDelete
  11. mmg hebat menyamar ikan ni...dah macam batu je tengok,...berbisa pulak tu...bahaya2.

    ReplyDelete
  12. rasanya sya pernah tertengok gambar ikan ni..tpi tak tau pulak klu berbisa..hmmm

    ReplyDelete
  13. Aduyai, kat sungai pun ada ka ikan ni.. mesti cam betul-betul ni, risau bila tau ikan ni paling bisa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat sungai mana ada ikan nie..nie ikan air masin..:-)

      Delete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com