expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, 21 February 2013

Cara-Cara Mengelakkan Serangan Denggi




Bukan saja penulis malah ramai sahabat mengadu serangan nyamuk agak hebat walaupun pada cuaca panas.


Justeru kerisauan mula melanda. Persoalannya sebagai ibu bapa bagaimana kita boleh mengurangkan kebarangkalian anak dijangkiti penyakit demam denggi?


Memang tiada vaksin untuk mencegah denggi dan cara terbaik untuk melindungi anak ialah dengan mengambil langkah-langkah pencegahan terhadap nyamuk yang menyebarkan virus tersebut. 






Nyamuk membiak di dalam air bertakung dan cuaca yang panas serta lembap.


Jadi, pastikan rumah dan kawasan sekitar bebas daripada air bertakung yang terbuka, tumbuh-tumbuhan mati dan pasu bunga kosong, terutamanya pada musim monsun apabila air hujan tidak dapat mengalir dengan baik. 


Kebanyakan nyamuk dan serangga memasuki rumah pada  waktu fajar dan senja. 






Jadi pastikan semua tingkap dan pintu telah ditutup ketika waktu itu. Jika gunakan lingkaran elektrik, atau pengewap cecair untuk menghalang kemasukan serangga dan haiwan perosak, pastikan semua ini dimatikan sebelum bayi masuk ke bilik. 


Alat-alat elektrik yang menggunakan gelombang ultrabunyi dan elektromagnetik untuk menghapuskan serangga perosak juga boleh diperoleh di pasaran. 


Peranan ibu bapa penjaga dalam bertindak atas kesedaran ini boleh dimulakan dengan memakaikan anak dengan baju berlengan panjang dan seluar panjang, terutamanya apabila dia ke taman atau taman permainan. 






Pakaian berwarna cerah juga adalah lebih baik daripada pakaian berwarna gelap. 


Selain itu, laburkan sedikit wang untuk memasang jaringan nyamuk pada tingkap dan gunakan krim dan penyembur berasaskan minyak serai wangi atau penghalau nyamuk jenis herba. 






Untuk bayi yang lebih kecil dan tidak boleh meniarap lagi boleh diletakkan di dalam kelambu semasa tidur. penghawa dingin juga boleh membantu menghalang nyamuk sebab pintu dan tingkap bilik selalunya akan ditutup.

6 comments:

  1. BK pelik la..ngpe kat kg yg kwsn nya ada jugak kotor xpenah ada kes denggi mcm kat bandar

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat kampung sekarang nie pon dah banyak kes denggi..tak kira la,kat mana2 pon ada kes denggi..asalkan tempat kotor dan ada air bertakung..nyamuk mudah membiak kat situ..huhuuu

      Delete
  2. warna pakaian pun boleh mempengaruhi ek. baru tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah la chic na..ye kot..nyamuk suka tempat gelap kot..sebab tu malam2 banyak nyamuk..hehe..:-)

      Delete
  3. Replies
    1. bagus tu michelle..no aedes no dengue....

      Delete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com