expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday, 12 February 2013

8 khasiat bawang putih



APAPUN masakan kalau anda tak letak bawang putih, selalunya tak sedap. Betul? Anda yang memasak mesti selalu menggunakan bahan ini dalam masakan-masakan anda. Jadi, elok rasanya saya kongsikan rahsia-rahsia di sebalik pemakanan bawang putih ni. Banyak sebenarnya khasiatnya.







1. Mengurangkan risiko strok.


Bawang putih akan merangsang penghasilan nitric oxide pada dinding saluran darah. Ini akan membantu saluran darah untuk mengembang dan seterusnya mengawal tekanan darah dengan baik bagi mengelakkan risiko darah tinggi dan strok.






2. Mengurangkan risiko kanser.


Bawang putih kaya dengan bahan antioksidan seperti selenium yang membantu mengurangkan free radical di dalam darah. Ini akan mengurangkan risiko seseorang mendapat kanser.






3. Anti bakteria dan antivirus.


Sejenis bahan Allicin yang terkandung di dalam bawang putih ini bertindak sebagai antivirus dan antibakteria dalam memusnahkan beberapa mikrob. Jadi, ianya amat baik untuk jangkitan perut, jangkitan influenza dan sebagainya.






4. Antiinflamasi.


Kajian juga menunjukkan bawang putih mempunyai bahan antiinflamasi yang dapat membantu mengurangkan penyakit asma, mengurangkan inflamasi pada arhritis pada sendi seperti rheumatoid atau pun osteoarthritis.






5. Mengandungi banyak iodin.


Kandungan iodin yang tinggi di dalam bawang putih amat baik untuk pesakit yang menghidap hypertiroid.






6. Membantu sistem pencernaan.


Bawang putih akan merembeskan gastric acid pada lapisan perut yang akan membantu proses pencernaan di dalam saluran makanan.






7. Meningkatkan sistem imunisasi.


Ya, terdapat kajian yang mendapati bahawa pengambilan bawang putih sebanyak 2 hingga 3 biji sehari selama tiga minggu akan meningkatkan aktiviti sel darah putih untuk melawan jangkitan dan tumor.






8. Mengurangkan kolesterol dalam tubuh.


Kandungan Di-sulphide di dalam bawang putih membantu menurunkan nilai kolesterol di dalam saluran darah dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung.


JADI pembaca semua, mari kita gunakan segala khasiat dan kelebihan yang ada pada bawang putih ini. Ramai yang masih tak sedar akan kelebihannya selama ini. Semoga anda semua mendapat manfaat. 




38 comments:

  1. Bertambah pengetahuan ku.. thnks for sharing the info..:)

    ReplyDelete
  2. bawang putih ni tak elok utk kesihatan...tak elok utk vampire :P

    ReplyDelete
  3. kalau masak bau bawang putih tu memang menyelerakan.. terbuka selera..

    ReplyDelete
  4. bagus bagus. baru je sarapan pagi tadi masak cekodok masukkan bawang putih sekali. biasa org guna bawang merah.hehe.sedap jugak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap..saya selalu jugak klu goreng cekodok masukkan bawang putih yg ditumbuk..:-)

      Delete
  5. wah ! nice info about bawang putih :D

    ReplyDelete
  6. mungkin ramai yg tak tahu khasiat sebenar bawang putih kan. Masa saya gi Beijing, saya tengok orang cina makan bawang putih macam makan kacang. Makan mentah2 jer. Dekat restoran tu memang sediakan bawang putih atas setiap meja

    ReplyDelete
    Replies
    1. diaorang kat sana memang kuat makan makanan berherba..diaorang banyak ubat-ubatan tersendiri..(chinese traditional medicine)..:-)

      Delete
  7. bagus entry ni

    mmg ske bawang putih pun heee

    ReplyDelete
  8. sbut psal bawang putih ni teringat pula filem omputeh guna bawang putih untuk halau vampire...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pon ada tengok..tu kan kepercayaan budaya mereka..:-)

      Delete
  9. Blogwalking here :D Info yang bagus ^^v

    ReplyDelete
  10. zombie.....

    haa kami mmg mkn nih...wajib walaupun seulas ;p

    ReplyDelete
  11. Memang banyak khasiat bawang putih ni.. Tapi takut nak makan.. Heheh.. Baru2 ni FIL ada sarankan amik supplemet dari ekstrak bawang putih ni.. Nanti ada rezeki in shaa Allah nak cuba ambil.. Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ni.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2..cuba ambil dulu..lama2 rasa biasa nak makan bawang putih nanti..:-)

      Delete
  12. Salam.

    Kalau prasan, chinese salu buh bwg putih dlm apa pun masakan diorg.. Diorg dah lama tahu bwg putih banyak manfaat tuk kesihatan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..diaorang memang suka makan bawang putih nie..dlm perubatan herba cina pon banyak menggunakan bawang putih nie..:-)

      Delete
  13. ada sesetengah yg amalkan makan bawang putih mentah. memang baik utk kesihatan.

    ReplyDelete
  14. artikel yang bagus, ijin copas ya? hehehe

    ReplyDelete
  15. lg 1 khasiat bwg putih yg mentah boleh membunuh cacing dlm perut.. jom mkn bwg putih utk kesihatan

    ReplyDelete
  16. org rumah aku xsuke mkn bwg puteh...katenya nnti ketiak berbau... tp aku xnk dga pn...aku ttp jugak masak ape2 pn..bwg puteh mesti lebih...cekodok ke...meggi ke...nasik goreng ke...masti ade bwg puteh yg lebih...ayahku kate..elok taw mkn bwg puteh...elok untuk buah pinggang...sedap sgt2....

    ReplyDelete
  17. harap information yang diberikan adalah fakta yang benar,,,terima kasih sangat,,nanti buat lagi ea,,kes yang lain tentang makanan2 je k

    ReplyDelete
  18. Bawang putih juga boleh meningkatkan kehebatan seksual lelaki. Bawang putih kaya dengan vitamin E dan zink yang terbukti membantu organ kebanggaan lelaki.

    ReplyDelete
  19. bawang putih memang bagus..tapi klu nak amalkan makan mentah2 atau bykkn dlm masakkan mmg x lah..pada yg nak khasiat bawang putih tp xleh telan mentah2..boleh try supplement Garlic Complex. Ayah sy mkn hampir sebulan..tekanan drah tinggi turun 125 drpd 170. Sebelum ni hari2 telan ubat hospital. Skrg selang 2 hari bru amik. Semoga dpt mmbantu :)

    ReplyDelete
  20. Yati suka bawang putih kalau yang letak dalm sup...bila mkn tu heaven je rasa..tp nk kata mkn buat mcm ulam tu xla..hehehe...thanks di atas info yang berguna.yati nk minta izin share dalam blog yati ya..>_<

    ReplyDelete
  21. info yang sangat berguna... terima kasih banyak-banyak

    ReplyDelete
  22. xsuka makan bwg putih ni baunya yg kuat, tapi tahu khasiatnya, paksakan diri utk amalkan letak bwh putih dlm masakan. sekarang ambik suplemen bwg putih utk kesihatan.
    http://qasehabadi2309.blogspot.com/search/label/GARLIC

    ReplyDelete
  23. alhamdullilah..banyak betul kegunaan bawah putih ni ye..salah satu yang saya tahu ialah mengurangkan Angin Dalam Tubuh/ Perut kita ni.

    Mari la singgah di blog saya dan baca pos khasiat dan manfaat bawang putih yang saya tulis.


















    ReplyDelete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com