expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday 7 June 2012

Artifak sejarah miliki nilai komersil


















Salah sebuah bangunan konkrit dikenali sebagai stockpiles digunakan untuk menyimpan bijih besi yang masih berdiri utuh.


BUKIT BESI, DUNGUN - Kesan sejarah perlombongan bijih besi yang masih ada boleh dikomersilkan dan menjadi nilai pelancongan tinggi sehingga mewujudkan banyak peluang ekonomi kepada penduduk tempatan jika ada usaha secara bersungguh-sungguh dilakukan ke arah itu, demikian kata setiausaha Persatuan Sejarah Malaysia Terengganu Kawasan Dungun, Wan Mohd Rosli Wan Ngah.


Merujuk kepada laporan Sinar Harian yang mendedahkan terdapat beberapa artifak sejarah yang kini dalam keadaan terbiar, Wan Rosli berkata, jika pihak berkenaan tidak berkemampuan melakukan usaha pemeliharaan, proses berkenaan boleh diserahkan kepada pihak swasta yang mungkin akan melihatnya dari sudut komersial.


“Sejarah Bukit Besi sebenarnya boleh menjadi lebih popular berbanding sejarah A Famosa di Melaka.


“Ini berikutan hasil peninggalan sejarah yang ada di sini lebih tersergam indah selain banyak yang masih utuh dan mempunyai nilai komersil yang tinggi jika ia dibaik pulih,” katanya.


Menurut Wan Rosli, jika penduduk tempatan mendapat peluang pekerjaan hasil kemajuan industri perlombongan bijih besi suatu ketika dahulu, usaha membaik pulih semua monumen sejarah boleh menjadikan Bukit Besi sebagai destinasi pelancongan yang popular di negeri ini.


“Selain kita ada artifak sejarah, Bukit Besi juga mempunyai tasik yang boleh dimajukan dengan pelbagai sukan riadah.


“Pada masa sama, kita ada kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM), jadi tidak ada sebab kenapa tempat bersejarah ini seharusnya terus di pandang sepi,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com