expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday 19 May 2012

Di sebalik final Piala FA, Gegar lancar kempen royalti minyak



Para penyokong Kelantan menurunkan tandatangan sebagai tanda sokongan ke atas kempen menuntut royalti dan memboikot Petronas menjelang final Piala FA hari ini. 



KUALA LUMPUR - Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar) dan gabungan 77 pertubuhan bukan kerajaan dari Terengganu, Selangor, Kelantan dan Kuala Lumpur mengadakan kempen menuntut royalti minyak dan memboikot Petronas ekoran pertikaian berkenaan isu itu di pekarangan Stadium Nasional Bukit Jalil.


Setiausaha Media Gegar, Mohd Hishamuddin Ghazali berkata, kempen itu diadakan di pekarangan Stadium Nasional Bukit Jalil menjelang perlawanan akhir Piala FA.


Kempen yang bermula semalam akan berakhir esok pagi.


"Kami menuntut royalti minyak lima peratus mengikut Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan perjanjian antara Petronas dan Kelantan pada 1975," katanya.


Hishamuddin berkata mereka akan meneruskan kempen ini di seluruh daerah Kelantan dan negeri-negeri lain jika Petronas enggan menunaikan tuntutan mereka.


Kempen ini dilancarkan sementara permohonan Kerajaan Negeri Kelantan sedang didengar di mahkamah.


"Kami marah dengan Petronas kerana mereka melanggar perjanjian," kata beliau kepada Sinar Harian Online di sini.


Beliau menambah, "setakat ini (petang ini), kami telah mengumpulkan 7,000 tandatangan dan misi kami ialah mencapai 20,000 tandatangan sebagai tanda sokongan berkenaan kempen ini," kata beliau.


Penganjur mahu menghasilkan bendera gergasi dengan huruf 'R' sebagai maksud royalti pada malam ini.


Mereka juga ingin menarik warga belia untuk menyertai kempen ini dan menandatangani pada kain rentang dan kebetulan akan berlangsung perlawanan akhir Piala FA antara Kelantan dan Sime Darby malam ini.


Selain itu, mereka mengadakan pelbagai aktiviti antaranya, bacaan puisi royalti, persembahan akustik dan dikir royalti.

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com