SESEBUAH rumah tangga dewasa ini pastinya akan dilanda kehangatan hanya dengan satu perkataan sahaja jika ia dilafazkan oleh seorang suami iaitu poligami.
Barangkali ia satu perkataan yang agak taboo untuk
disebut, apatah lagi jika ia dialami sendiri oleh pasangan terbabit.
Tentunya ada sebab mengapa perasaan sedemikian timbul setiap
kali berdepan dengan suami yang mengamalkan pernikahan secara poligami.
Faktor penyumbang paling popular yang akan didengari daripada
keluhan para isteri ialah wanita tidak ingin berkongsi kasih dan kesukaran
untuk suami meletakkan keadilan yang sebenar dalam menyantuni para isterinya.
Ya, jika dewasa ini berkemungkinan tahap kebenaran dan
kesahihan faktor yang disuarakan ada kebenarannya disebabkan bukan kerana
ajaran Islam sedemikian akan tetapi kedangkalan umat Islam untuk menghayati dan
mengamalkannya dengan betul seperti kehendak agama Islam.
Umat Islam sepatutnya tidak mudah untuk tersasar arah dalam
mencari hala tuju sebagai panduan dalam kehidupan berumah tangga untuk
menyematkan ajaran Islam dalam segala aspek kehidupan termasuklah kepada isu
pernikahan secara poligami.
Justeru, sudah tentulah nyata kejahilan kepada pengikut
ajaran Nabi Muhammad SAW yang hanya memikirkan isu poligami tidak lebih hanya
sekadar memenuhi tuntutan syahwah haiwaniyyah semata-mata.
Sedangkan pada asalnya , ia mempunyai matlamat yang lebih
mega yang hanya difahami oleh mereka yang menekuni nas-nas al-Quran dan hadis
Rasulullah SAW serta realiti pendekatan dakwah Baginda Rasulullah SAW.
Secara mudah untuk kita semua memahami , kehidupan keluarga
mulia Rasulullah SAW, ia dapat dikategorikan kepada empat fasa; pertamanya
sewaktu zaman bujang baginda sehinggalah mendirikan rumah tangga dengan
Saidatina Khadijah binti Khuwailid, keduanya kehidupan baginda dengan seorang
permata hati Saidatina Khadijah RA antara umur 25 tahun hingga 53 tahun.
Ketiganya, baginda mendirikan rumah tangga dengan lebih
daripada seorang isteri ketika berumur antara 55 tahun hingga 60 tahun dan
keempatnya baginda mengekalkan bilangan isteri yang ada iaitu ketika baginda
berumur 60 tahun sehinggalah baginda kembali menemui Allah SWT.
Pada hari ini dunia kehidupan rumah tangga yang telah terlalu
banyak berdepan dengan simpang-siurnya adalah disebabkan kegagalan kedua-dua
pihak, tidak boleh dipersalahkan sesiapa. Kesalahan di pihak suami ialah dengan
menjadikan perkahwinan poligaminya dengan cara yang tidak ada ketelusan
sehingga menjadikan seseorang suami itu sanggup untuk menipu secara 'halal'
dengan istilah tersendiri kerana dibimbangi timbulnya 'peperangan' yang maha
hebat antara ketiga-tiga individu atau lebih.
Manakala, pihak isteri pula yang terlalu sempit memahami
definisi cinta, terus seolah-olah menganggap pernikahan secara poligami itu
adalah sesuatu yang bukan daripada ajaran dan perintah Allah SWT yang boleh
terlaksana atas seseorang individu berdasarkan kelayakan dan keupayaan
masing-masing dan faktor-faktor yang munasabah terhadapnya.
Jika kita renung dengan pemikiran yang tidak disaluti emosi
dan dendam, maka akan datang satu kesimpulan bahawa sekiranya baginda bernikah
semata-mata atas dorongan nafsu syahwat semata-mata, justeru sudah tentu di
zaman muda lagi baginda mempunyai banyak peluang untuk mengamalkan pernikahan
secara poligami.
Tambahan pula baginda bukan sahaja insan mulia kesayangan
umat malahan baginda adalah individu yang mendapat martabat tinggi sebagai
kekasih Allah SWT.
Oleh yang demikian , apa yang kita dapati ialah baginda hanya
berpoligami setelah baginda menjangkau usia 55 tahun iaitu tidak lebih daripada
10 tahun daripada sisa hidup baginda di atas muka bumi ini.
Apa yang jelas kepada kita ialah baginda telah menunjukkan
cara, sifat dan kaedah poligami yang adil dan berupaya memberikan kemaslahatan
kepada semua pihak. Perkara ini amat jelas jika diamati kepada tujuan
pernikahan baginda dengan semua para isterinya.
Kesimpulannya , sesuatu yang tidak begitu sulit untuk
memahami kaedah dan pendekatan baginda Rasulullah SAW dalam menunjukkan kaedah
terbaik pernikahan secara berpoligami dalam Islam.
Memang tidak dinafikan bahawa cemburu dan dendam adalah dua
elemen yang sentiasa menjadi tembok penghalang untuk kita umat Islam
memahaminya dengan jelas.
Apa pun memahami atau untuk tidak memahaminya ia adalah satu
keputusan yang orang lain tidak mampu memahat dalam pemikiran secara paksaan
tetapi ia seharusnya datang menerusi penghayatan sebenar terhadap ajaran Islam
yang Maha Suci.
No comments:
Post a Comment