expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday 17 May 2012

Rasulullah SAW dan poligami






SESEBUAH rumah tangga dewasa ini pastinya akan dilanda kehangatan hanya dengan satu perkataan sahaja jika ia dilafazkan oleh seorang suami iaitu poligami. 


Barangkali ia satu perkataan yang agak taboo untuk disebut, apatah lagi jika ia dialami sendiri oleh pasangan terbabit. 


Tentunya ada sebab mengapa perasaan sedemikian timbul setiap kali berdepan dengan suami yang mengamalkan pernikahan secara poligami. 


Faktor penyumbang paling popular yang akan didengari daripada keluhan para isteri ialah wanita tidak ingin berkongsi kasih dan kesukaran untuk suami meletakkan keadilan yang sebenar dalam menyantuni para isterinya. 


Ya, jika dewasa ini berkemungkinan tahap kebenaran dan kesahihan faktor yang disuarakan ada kebenarannya disebabkan bukan kerana ajaran Islam sedemikian akan tetapi kedangkalan umat Islam untuk menghayati dan mengamalkannya dengan betul seperti kehendak agama Islam.


Umat Islam sepatutnya tidak mudah untuk tersasar arah dalam mencari hala tuju sebagai panduan dalam kehidupan berumah tangga untuk menyematkan ajaran Islam dalam segala aspek kehidupan termasuklah kepada isu pernikahan secara poligami. 


Justeru, sudah tentulah nyata kejahilan kepada pengikut ajaran Nabi Muhammad SAW yang hanya memikirkan isu poligami tidak lebih hanya sekadar memenuhi tuntutan syahwah haiwaniyyah semata-mata. 


Sedangkan pada asalnya , ia mempunyai matlamat yang lebih mega yang hanya difahami oleh mereka yang menekuni nas-nas al-Quran dan hadis Rasulullah SAW serta realiti pendekatan dakwah Baginda Rasulullah SAW.


Secara mudah untuk kita semua memahami , kehidupan keluarga mulia Rasulullah SAW, ia dapat dikategorikan kepada empat fasa; pertamanya sewaktu zaman bujang baginda sehinggalah mendirikan rumah tangga dengan Saidatina Khadijah binti Khuwailid, keduanya kehidupan baginda dengan seorang permata hati Saidatina Khadijah RA antara umur 25 tahun hingga 53 tahun. 


Ketiganya, baginda mendirikan rumah tangga dengan lebih daripada seorang isteri ketika berumur antara 55 tahun hingga 60 tahun dan keempatnya baginda mengekalkan bilangan isteri yang ada iaitu ketika baginda berumur 60 tahun sehinggalah baginda kembali menemui Allah SWT.


Pada hari ini dunia kehidupan rumah tangga yang telah terlalu banyak berdepan dengan simpang-siurnya adalah disebabkan kegagalan kedua-dua pihak, tidak boleh dipersalahkan sesiapa. Kesalahan di pihak suami ialah dengan menjadikan perkahwinan poligaminya dengan cara yang tidak ada ketelusan sehingga menjadikan seseorang suami itu sanggup untuk menipu secara 'halal' dengan istilah tersendiri kerana dibimbangi timbulnya 'peperangan' yang maha hebat antara ketiga-tiga individu atau lebih. 


Manakala, pihak isteri pula yang terlalu sempit memahami definisi cinta, terus seolah-olah menganggap pernikahan secara poligami itu adalah sesuatu yang bukan daripada ajaran dan perintah Allah SWT yang boleh terlaksana atas seseorang individu berdasarkan kelayakan dan keupayaan masing-masing dan faktor-faktor yang munasabah terhadapnya.


Jika kita renung dengan pemikiran yang tidak disaluti emosi dan dendam, maka akan datang satu kesimpulan bahawa sekiranya baginda bernikah semata-mata atas dorongan nafsu syahwat semata-mata, justeru sudah tentu di zaman muda lagi baginda mempunyai banyak peluang untuk mengamalkan pernikahan secara poligami. 


Tambahan pula baginda bukan sahaja insan mulia kesayangan umat malahan baginda adalah individu yang mendapat martabat tinggi sebagai kekasih Allah SWT. 


Oleh yang demikian , apa yang kita dapati ialah baginda hanya berpoligami setelah baginda menjangkau usia 55 tahun iaitu tidak lebih daripada 10 tahun daripada sisa hidup baginda di atas muka bumi ini. 


Apa yang jelas kepada kita ialah baginda telah menunjukkan cara, sifat dan kaedah poligami yang adil dan berupaya memberikan kemaslahatan kepada semua pihak. Perkara ini amat jelas jika diamati kepada tujuan pernikahan baginda dengan semua para isterinya.


Kesimpulannya , sesuatu yang tidak begitu sulit untuk memahami kaedah dan pendekatan baginda Rasulullah SAW dalam menunjukkan kaedah terbaik pernikahan secara berpoligami dalam Islam. 


Memang tidak dinafikan bahawa cemburu dan dendam adalah dua elemen yang sentiasa menjadi tembok penghalang untuk kita umat Islam memahaminya dengan jelas. 


Apa pun memahami atau untuk tidak memahaminya ia adalah satu keputusan yang orang lain tidak mampu memahat dalam pemikiran secara paksaan tetapi ia seharusnya datang menerusi penghayatan sebenar terhadap ajaran Islam yang Maha Suci.

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com