SAYA keliru apabila ada orang yang
menyatakan zakat itu adalah sejenis cukai di dalam Islam. Benarkah pernyataan
ini dan harap pihak ustaz dapat jelaskan?
Jawapan
Terima kasih kerana mahu mengajukan persoalan. Sebenarnya,
pendapat yang menyatakan zakat itu adalah cukai dilontarkan oleh mereka yang
tidak memahami kefarduan zakat dalam Islam.
Bahkan, tidak keterlaluan dikatakan pandangan ini dikeluarkan
oleh golongan orientalis yang sentiasa berusaha melemahkan Islam.
Mereka mempelajari Islam bukan untuk mencari hidayah, tetapi
berusaha mencari titik-titik kesamaran yang diharap menjadi pintu demi
menunjukkan bahawa Islam bukanlah agama yang sempurna.
Sudah menjadi lumrah cukai sering dianggap menekan. Andai
kita mengiyakan pandangan bahawa zakat adalah cukai, dibimbangi maka kita akan
cenderung menyatakan zakat juga menekan kehidupan.
Hakikatnya, jika kita mengkaji lebih dalam, amalan zakat dan
cukai walaupun mempunyai persamaan namun kedua-duanya amat berbeza. Zakat
adalah syariat yang qatie (putus) sedangkan cukai adalah perkara ijtihad
semata-mata.
Zakat dalam Islam bukanlah perkara baharu. Jika kita merujuk
kepada al-Quran, yakni pada surah al-Qasas (ayat 76-78) dan Maryam (ayat 31),
maka kita akan dapati bahawa zakat sudah pun disyariatkan oleh Allah SWT kepada
kalangan umat yang terdahulu.
Maknanya, ibadah zakat bukanlah rekaan Nabi Muhammad SAW yang
bertujuan semata-mata mahu mengambil harta kekayaan manusia. Sebaliknya ia
adalah ibadah yang maksud asasinya adalah untuk melestarikan perkongsian harta
sesama manusia di samping menundukkan ketamakan dan keangkuhan manusia dalam
berharta.
Hal ini adalah selari dengan fitrah manusia. Setiap orang
benci kepada sifat bakhil dan tamak. Maka inilah yang digagaskan di sebalik
amalan zakat. Fitrah juga mengajak kepada membantu sesama manusia. Hal ini
jugalah yang terkandung di sebalik amalan zakat.
Bahkan fitrah manusia juga apabila menerima kebaikan maka
dibalas dengan mengucapkan syukur dan menghargai perbuatan baik orang lain.
Inilah yang disajikan di sebalik ibadah zakat.
Dalam pada itu, jika kita merujuk di dalam surah at-Taubah
(ayat 75-79), maka kita akan bertemu dengan kisah yang berlaku pada zaman Nabi
SAW, yang mana pada masa itu ada umat Islam yang menyamakan zakat dengan cukai.
Sebahagian mufassirin menyatakan, orang yang
dimaksudkan sebagai Tsa'labah bin al-Hatib. Tetapi pendapat itu dibantah oleh
sebahagian fuqaha yang lain dengan pelbagai hujah. Antaranya Tsa'labah adalah
antara sahabat terawal memeluk Islam dan turut sama berperang dalam Perang
Badar.
Mereka yang turut berperang dalam Badar al-Kubra telah
mendapat jaminan syurga daripada Rasulullah SAW dan mustahillah seorang yang
dijamin syurga akan melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat.
Maka, sebahagian ulama hanya menyatakan 'ada seorang lelaki'
demi mengelakkan fitnah ke atas sahabat dalam keadaan kita sendiri kurang
mengetahui (rujuk Eksklusif Zakat, hal. 139).
Walau bagaimanapun, apa yang jelas tindakan 'lelaki
berkenaan' telah menimbulkan kemarahan kepada Nabi. Bahkan orang yang melakukan
tindakan sedemikian dikhabarkan telah tidak diterima zakatnya hingga ke zaman
Umar al-Khattab menjadi khalifah. Orang berkenaan dikatakan meninggal dunia
penuh penyesalan dan menanggung perasaan berdosa yang tidak terkira (rujuk Fizilalil
Quran, jilid 7).
Mungkin ada pihak yang menyatakan bahawa Umar pada zamannya
pernah mengutip cukai daripada rakyatnya. Benar! namun Umar sebenarnya lebih
mengenakan cukai kepada kalangan orang-orang kafir (khususnya kafir zimmi) yang
mendiami negara Islam.
Harus diingat, zaman Umar adalah zaman pembukaan wilayah
baharu yang sudah pastinya menuntut beliau melakukan pelbagai pembaharuan dalam
dasar kewangan negara demi meraikan keperluan semasa, termasuklah dalam isu
cukai.
No comments:
Post a Comment