expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday 22 July 2012

Pintu taubat terbuka luas bagi setiap hamba




Islam mempunyai pedoman jelas, tegas serta sistem yang mudah untuk memperoleh kebenaran dan memberi jaminan mengangkat martabat manusia ke tingkat yang mulia. 


Namun, manusia sering tersesat daripada jalan digariskan disebabkan kebodohan, tekanan hawa nafsu dan godaan syaitan. Manusia hanya memikirkan kepentingan dirinya dengan tidak menghiraukan kepentingan umum. Oleh kerana itulah, Islam mengajak umatnya berpegang teguh kepada hak dan kebenaran sehingga manusia tidak tersesat dari jalan yang benar dan berpaling dari tujuan utama hidup. 


Firman Allah SWT: “Maka berpegang teguhlah kamu kepada agama benar yang telah diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya kamu berada di atas jalan yang lurus. Dan sesungguhnya al-Quran itu benar-benar adalah suatu kemuliaan besar bagimu dan bagi kaummu dan kelak kamu akan diminta bertanggungjawab.” (Surah az-Zukhruf, ayat 44) 


Manusia sebagai makhluk Tuhan tidak bebas daripada kekeliruan dan kesalahan. Allah SWT yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang sentiasa memberi kesempatan pada saat ia tergelincir untuk memperbaiki kesalahannya dan mengubati penyakitnya. 


Kemudian, memperbaharui langkahnya di jalan yang lurus menurut hati nurani dan fitrahnya. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tiap anak Adam adalah pembuat kesalahan, dan sebaik-baik orang yang membuat kesalahan ialah mereka yang segera bertaubat.” (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Majah) 




Sabda Baginda lagi: “Sesungguhnya Allah membuka tangan-Nya pada waktu malam untuk menerima taubat orang yang berbuat kesalahan di waktu siang, dan membuka tangan-Nya di waktu siang untuk menerima taubatnya orang yang melakukan pelanggaran di waktu malam hingga kelak terbit matahari dari arah baratnya (maksudnya hari kiamat).” (Hadis riwayat Muslim dan an-Nasa’i) 


Allah SWT yang sudah mengetahui kelemahan manusia tidak akan membebankannya dengan tanggungjawab berat dan melampaui daripada kekuatan fizikal serta mental mereka. Manusia diperintahkan supaya kembali kepada Allah SWT dan segera menyucikan dirinya dengan bertaubat. 


Allah SWT berfirman bermaksud: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 286) 


Islam membuka pintu harapan seluas-luasnya dengan mengajak orang yang melakukan maksiat supaya bertaubat dan beristighfar kepada Allah SWT. Allah SWT akan mengampuni dosa hambanya selama mana ia berdoa minta ampun walaupun dosanya tinggi menggunung dan seluas lautan. 


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Allah berfirman: “Hai anak Adam, selama engkau berdoa dan mengharapkan ampun-Ku, nescaya Aku ampunilah dosa yang engkau lakukan dan tidak Aku peduli. Hai anak Adam, walaupun dosamu mencapai awan di langit (kerana banyaknya) lalu engkau minta ampun-Ku nescaya Aku mengampunkan engkau dan Aku tidak peduli. Hai anak Adam, andaikan engkau datang kepada-Ku dalam keadaan tidak menyekutukan sesuatu kepada-Ku, nescaya Aku akan memberimu ampun sepenuh bumi juga.” (Hadis riwayat at-Tirmizi) 




Taubat ialah kesedaran yang timbul dalam hati seseorang bahawa mereka berdosa dengan menyimpang dari jalan yang lurus dan berikrar kepada dirinya sendiri tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu. 


Seorang lelaki datang kepada Rasulullah SAW sambil mengeluh dan berkata: “Oh dosa-dosaku! Oh dosa-dosaku!. Maka ditegur dia oleh Rasulullah SAW dengan sabdanya: Katakanlah: Ya Allah, ampunan Mu lebih luas daripada dosaku dan rahmat-Mu lebih memberi harapan bagiku dari amalku. Lalu diucapkanlah oleh lelaki itu doa tadi sebanyak tiga kali, kemudian bersabdalah Rasulullah SAW: Berdirilah engkau, Allah telah mengampuni engkau.”



No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com