expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday 5 July 2012

Bangkit lepas gagal




SESEORANG yang ingin berjaya perlu bersedia berhadapan dengan apa sahaja onak dan duri dalam perjalanan untuk menuju ke destinasi kejayaan. Ini kerana, orang yang gagal ialah mereka yang melihat kegagalan itu perhentian dan destinasinya terakhir. Walhal, ia hanyalah persinggahan sementara dalam laluannya ke destinasi.


Inilah realiti dalam kehidupan. Rasulullah SAW dan para sahabat yang berhadapan dengan ujian dan cabaran dalam perjuangan menegakkan agama Allah SWT. 


Sehinggalah ada di kalangan mereka yang gugur syahid sebelum melihat kemenangan perjuangan. 


Terdapat juga segelintir daripada mereka yang berpaling dan memisahkan diri daripada perjuangan kerana tidak sanggup berhadapan dengan kegagalan dan ujian yang dahsyat. 


Inilah tapisan secara langsung daripada Allah SWT untuk melihat siapa yang benar dan siapa yang berdusta. 


Maka, yang paling beruntung di kalangan mereka ialah sahabat-sahabat yang istiqamah dan tetap sabar menempuh keperitan mehnah dan tribulasi sehingga berjaya menegakkan agama Allah SWT dan seterusnya menyaksikan Islam disebarkan di seluruh pelosok dunia.


Rasulullah SAW juga berhadapan dengan ujian dalam kehidupan baginda. Baginda kehilangan ibu dan bapa di kala usia masih kecil. Kemudian diuji dengan kehilangan orang-orang dikasihi seperti isteri baginda Khadijah r.a dan bapa saudaranya Abu Talib. 


Beberapa kali dakwah baginda ditolak oleh masyarakat Mekah sehingga beliau terpaksa berhijrah ke Madinah. Di Madinah, Rasulullah SAW dan para sahabat berhadapan dengan tentangan daripada kafir Quraisy Mekah, serangan dan pengkhianatan daripada Yahudi dan musuh-musuh Islam. 


Namun, atas sifat sabar dan terus berusaha di samping pergantungan mutlak kepada Allah SWT, maka kejayaan dapat dikecapi.


Sebenarnya, sekiranya kita mengkaji kehidupan orang-orang yang berjaya seperti cendekiawan ulung, pemikir-pemikir hebat, usahawan dan golongan yang berjaya, kebiasaannya mereka pernah menempuh kegagalan. 


Kisah yang paling menarik untuk kita hayati bersama ialah tentang tokoh inovasi terkenal, Thomas Alva Edison. Beliau telah menemui formula untuk menghidupkan mentol sehingga digelar Tukang Sihir dari Menlo Park. 


Beliau berhadapan dengan pelbagai ujian dalam kehidupannya seperti pernah dibuang sekolah dan kerugian dalam perniagaan. Namun, semua itu dapat dipatahkan dengan semangat dan usaha yang tinggi. 


Ketika mencipta mentol, beliau telah melakukan percubaan sehingga 1,000 kali. Bayangkan sekiranya beliau kecewa dan berputus asa pada kali ke 999. Tentunya kejayaan tidak akan diraih. Namun, dia tetap berusaha tanpa berputus asa dan belajar daripada setiap kegagalan yang dihadapi. 


Kisah Thomas Alva Edison ini boleh kita jadikan inspirasi dalam meneroka kejayaan. Sebenarnya, kecerdikan beliau hanya menyumbang sebanyak 1 peratus daripada kejayaannya. 


Namun, 99 peratus daripada faktor kejayaannya itu banyak bergantung kepada usaha yang dilakukan untuk bangkit dari kegagalan.


Oleh itu, orang yang ingin berjaya perlu bersedia untuk berhadapan dengan kegagalan. 


Setiap kali berhadapan dengan kegagalan, kita perlu mengenal pasti kelemahan yang pernah kita lakukan terlebih dahulu. Ini untuk mengelakkan kita daripada mengulangi kesalahan dan kelemahan yang sama.



No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com