expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Saturday 14 July 2012

MISTERI HANAKO-SAN,HANTU GADIS DARI JEPUN

Hanako-san - Seorang gadis muda menyeramkan yang telah menghantui tandas sekolah di seluruh Jepun dalam beberapa dekad kebelakangan ini menjadi salah satu hantu yang paling terkenal di Jepun.







 Ia bukan sesuatu yang misteri untuk sekolah mempunyai tandas yang telah diduduki oleh gadis misteri ini , yang dikenali di Jepun sebagai Hanako-san (Hanako tandas). Dia selalunya ditemui di dalam tandas di tingkat tiga - Biasanya tandas perempuan . Datang dalam keadaan fizikal yang berbeza-beza, tetapi kebanyakkan melihat hantu ini muncul sebagai seorang gadis yang memakai skirt merah dan menpunyai potongan rambut yang pendek.




Tingkah laku Hanako-san juga berbeza-beza mengikut lokasi, tetapi dalam kebanyakan kes, dia tinggal di dalam tandas sehingga ada pelajar yang berani mencabarnya. Hanako-san biasanya akan mengetuk pintu (biasanya tiga kali), memanggil namanya, dan bertanyakan soalan yang tertentu. Soalan yang paling biasa adalah hanya "Adakah anda di sana, Hanako-san?" Jika Hanako-san benar-benar wujud, katanya dengan suara yang lemah, "Ya, saya di sini." Ada berita yang mendakwa, sesiapa yang berani membuka pintu ketika hanako-san didalamnya akan ditarik  masuk ke dalam tandas.


  

Cerita mengenai hanako-san ini terdapat dalam banyak versi . Walaupun ia menjadi satu fenomena di jepun pada tahun 1980-an, terdapat spekulasi bahawa hano-san telah wujud sejak tahun 1950-an. Ada cerita-cerita yang mendakwa dia adalah hantu gadis era Perang Dunia ke-2 yang meninggal dunia dalam serbuan pengeboman di sekolah ketika dia bermain sorok-sorok. Cerita-cerita lain mendakwa mati ditangan orang tuanya yang gila dan mayatnya disorok didalam tandas bertahun-tahun. Dalam sesetengah kes, dia adalah hantu bekas pelajar yang meninggal dunia dalam kemalangan di sekolah (satu cerita dari Fukushima wilayah, sebagai contoh, mendakwa dia adalah hantu seorang gadis yang jatuh dari tingkap perpustakaan).




Tidak terkira banyaknya versi legenda Hanako-san telah muncul dari semasa ke semasa. Berikut adalah beberapa variasi yang lebih berwarna-warni:- 


Menurut salah satu legenda wilayah Yamagata, sesuatu yang dahsyat akan terjadi kepada anda jika Hanako-san bercakap kepada anda dengan suara yang jahat. Satu lagi legenda dari Yamagata wilayah mendakwa bahawa Hanako-san sebenarnya 3-meter panjang, 3-kepala cicak yang menggunakan suara seorang gadis kecil untuk menarik mangsanya.


Di sebuah sekolah di bandar Kurosawajiri (wilayah Iwate), hanako-san dikatakan mempunyai tangan yang besar dan berpakaian putih muncul dari lubang di tandas yang ke tiga .


Dalam tandas lelaki di sebuah sekolah di Yokohama (Kanagawa wilayah), didakwa bahawa tangan berdarah muncul dari tandas yang ditinggalkan jika anda berjalan di sekitar tandas sambil memanggil nama hanako-san tiga kali. 


Kisah juga telah diedarkan kira-kira apa yang dipanggil "Hanako kulat" yang boleh menjangkiti sesiapa sahaja yang scrapes lutut mereka di taman permainan. Jangkitan dilaporkan menyebabkan cendawan kecil bercambah dari sakit kurap. Bagi sebahagian besar, Hanako-san tidak berbahaya dan boleh dielakkan hanya dengan menjauhi tempat persembunyian beliau yang ditetapkan. Tetapi jika anda perlu untuk menyingkirkan tentang dia, cuba menunjukkan peperiksaan satu bergred beliau dengan skor sempurna. Beberapa legenda mendakwa bahawa melihat gred yang baik membuat dia hilang ke udara nipis.

7 comments:

  1. hanti jepun memang seram.
    takut, err..

    ReplyDelete
  2. Huh, kus semangat.. kalau tengok waktu malam boleh sawan ni, huhu.. dulu selalu jugak baca kisah ni lepas tu macam biasa la, time tido mintak orang temankan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..seribupilihan memang suka kisah2 hantu nie..novel hantu lg suka baca..lebih2 lg buku tamar jalis..:-)

      Delete
  3. ha,,help,,meremang bulu roma kite lah,,seramnye..

    ReplyDelete
  4. ade game pasal hanako-san ni.best game die

    ReplyDelete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com