expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday 18 July 2012

Pemberontak lancar serangan besar-besaran















GAMBAR yang disiarkan oleh media kumpulan pemberontak, Shaam News Network semalam menunjukkan bangunan kediaman yang musnah akibat pertempuran antara tentera Bashar dengan kumpulan pemberontak di Homs tengah Syria.- AFP


BEIRUT - Tentera Pembebasan Syria (FSA) yang menentang kepimpinan Presiden Bashar Al-Assad semalam menyatakan pertempuran membebaskan ibu kota Damsyik sudah bermula.


Pertempuran sengit dilaporkan telah berlalu di ibu kota tersebut sejak Ahad lalu.


"Kami mengalihkan pertempuran dari wilayah Damsyik ke ibu kota," kata jurucakap FSA yang berpangkalan di Homs, Kolonel Kassem Saadeddine.


Beliau berkata, pihaknya mempunyai rancangan untuk mengawal keseluruhan Damsyik.


Pertempuran antara kumpulan pemberontak dengan tentera Bashar bermula sejak Mac lalu.


Menurut pihak berkuasa Maghribi, seramai 20,000 orang terbunuh dalam pertempuran antara kumpulan pemberontak dengan tentera Bashar. 


Beberapa buah helikopter dilaporkan ditempatkan di Damsyik buat kali pertama bagi melancarkan serangan ke arah kawasan perumahan yang didiami penduduk anti-Bashar.


Sementara itu, Presiden Rusia, Vladimir Putin menyatakan pihaknya menyokong pelan damai Utusan Khas PBB dan Liga Arab, Kofi Annan bagi menamatkan konflik di Syria. Beliau menyatakan demikian kepada Annan di Moscow. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com