expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday 8 July 2012

Pening tiba-tiba petanda kegagalan jantung




Ketika sedang duduk mengemas barang-barang yang tidak berguna di bawah meja, tiba-tiba anda dipanggil berjumpa dengan ketua anda. Anda bangun secara tiba-tiba dan tidak semena-mena anda berasa pening dan pandangan menjadi gelap. Jika anda sering mengalami keadaan sedemikian, berhati-hatilah. Ini kerana anda  memiliki risiko yang lebih tinggi untuk mengalami masalah kegagalan jantung.


Keadaan yang dikenal dengan istilah hipotensi ortostatik ini, biasanya berlaku penurunan tekanan darah secara tiba-tiba. Hasil penemuan didapati melalui kajian yang dilakukan terhadap 12,000 orang responden di empat wilayah Amerika yang berusia di antara 45-54 tahun.




 
Dari hasil penyelidikan yang dilakukan selama 17 tahun ini, didapati hampir 11 peratus orang memiliki gejala hipotensi ortostatik pad awal penyelidikan. Sementara itu, mereka yang tidak memiliki hipotensi ortostatik, hanya empat peratus sahaja yang mengembangkan masalah kegagalan jantung. Hubungan di antara hipotensi ortostatik dan kegagalan jantung dilihat jelas di antara orang yang berusia di antara 45-55 tahun.


Penyelidik mengakui tidak tahu bagaimana hipotensi ortostatik boleh menyebabkan kegagalan jantung. Namun hasil daripada perbincangan mereka, kesemuanya sepakat mengatakan bahwa hipotensi ortostatik dan tekanan darah tinggi penyebab risiko kegagalan jantung melalui jalur yang sama. “ Contohnya seperti ketika hipertensi berlaku ketika orang yang sedang tidur,” ujar Dr. Christine DeLong Jones dari university of  North Carolina, Chapel Hill. 



2 comments:

  1. Hmm risau jugak.. baru2 ni selalu pening kepala.. kadang2 sebelum tidur tu nampak pintu ada dua bayang dan garis2 kat objek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu kita kurang tido pon boleh jadi pening..cukupkan waktu tido..rasanya tak akan terjadi penig lg...

      Delete

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com