expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday 10 July 2012

Adegan filem punca remaja merokok




New York: Remaja yang menonton terlalu banyak filem dengan watak perokok boleh terpengaruh dan menjadi perokok dengan sendiri, kata sekumpulan penyelidik dalam satu kajian terbaru mereka. 


Ketua penulis laporan berkata, keputusan itu menyokong idea bahawa merokok, kelakuan tidak sopan atau keganasan yang sering dikaitkan dalam sesetengah filem mampu mempengaruhi tabiat remaja. “Filem dengan watak perokok memberi kesan buruk jika ia sebuah filem yang boleh ditonton remaja berusia 13 tahun dengan pengawasan ibu bapa (PG-13), berbanding filem kategori R (untuk remaja 17 tahun ke atas). 


“Lebih banyak remaja melihat cara merokok menjadikan mereka dilihat seperti bintang filem,” kata Dr James Sargent, dari Sekolah Perubatan Giesel, di Dartmouth Lebanon, New Hampshire. 


Sargent dan rakannya mengira berapa kali sesebuah watak dilihat merokok dalam setiap lebih 500 filem pecah panggung sejak beberapa tahun lalu. 


Mereka kemudian melakukan soal jawab terhadap 6,500 kanak-kanak di Amerika Syarikat berusia 10 hingga 14 tahun yang dipilih secara rawak bagi 50 filem ditonton mereka. 


Purata adegan merokok dalam filem adalah 275 adegan dari filem dengan kelas PG-13 dan 93 dari filem R, kata penyelidik berkenaan dalam laporan mereka di Pediatrics. 


Temubual dengan kanak-kanak yang menonton filem sarat adegan merokok untuk memilih tabiat mereka sendiri. 


Bagi setiap 500 adegan merokok tambahan dilaporkan dalam kajian awal, remaja terbabit berkata, sebanyak 33 hingga 49 peratus cuba meniru sepanjang dua tahun lalu. 


Kesan terhadap adegan merokok tidak penting berbeza bagi filem PG-13 dan R. Kumpulan Sargent menganggarkan bahawa jika secara automatik sesebuah filem adalah kelas R, bilangan remaja yang cuba merokok menurun sebanyak 18 peratus. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com