expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday 19 July 2012

Mengekang ancaman senjata biologi di Malaysia




KUALA LUMPUR - Serangan kuman anthrax di Amerika Syarikat pada 2001 membuktikan bahawa senjata biologi berkesan dalam membunuh dan menimbulkan suasana panik.


Laporan Senjata Biologi oleh Bio Weapons Prevention Project 2004, mencatatkan tujuh kematian dan 17 lagi mengalami jangkitan daripada agen biologi itu.


Ketakutan terhadapnya turut dirasai di negara lain termasuk Malaysia apabila spora bakteria anthrax itu disebarkan dalam bentuk serbuk dengan mengepos kepada individu tertentu di pelbagai pelosok dunia.


Ancaman itu telah dinilai sebagai satu bentuk serangan yang berpotensi menggugat kesejahteraan sosial dan ekonomi.


Selain itu ia juga membuktikan serangan menggunakan senjata biologi boleh berlaku di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa.




 
BAHAYA SENJATA BIOLOGI


Percubaan menggunakan senjata biologi bukanlah sesuatu yang baru kerana pada tahun 300 Masehi karya silam Parsi, Greek dan Roman merekodkan perbuatan membuang bangkai haiwan ke dalam sumber air bagi memusnahkan musuh.


Bagaimanapun, dengan peredaran zaman dan perubahan pesat teknologi, kini senjata biologi boleh dihasilkan dengan mudah dan disembunyikan serta sukar dikesan.


Dengan tempoh pengeraman yang singkat serta boleh dijangkakan, ia kini menjadi pilihan dalam membawa kemusnahan sejagat.


Keadaan ini dimudahkan dengan kewujudan mikro-organisme penyebar penyakit kepada manusia yang sukar dikenalpasti, menurut Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Sains dan Teknologi Pertahanan (STRIDE) Datuk Dr Abdul Ghaffar Ramli.


Ini kerana agen biologi bukan sekadar digunakan untuk menghapus manusia terpencil malah ia turut digunakan sebagai agen utama yang dapat membunuh dalam skala lebih besar dalam tempoh yang singkat, menyebabkan ia tergolong sebagai senjata pemusnah besar-besaran (WMD).


"Agen penyebarnya adalah manusia sendiri, selain haiwan dan tumbuhan. Ia lain daripada senjata konvensional seperti bom, senjata nuklear dan kimia yang memerlukan peralatan tertentu untuk melepaskannya di lokasi yang disasarkan.


"Senjata biologi, tidak memerlukan semua itu. Hanya perlu masuk ke negara sasaran untuk melepaskan kuman itu," katanya kepada Bernama dalam satu temubual di pejabatnya baru-baru ini.


Senjata biologi menjadi kebimbangan seluruh dunia kini dan Malaysia juga tidak terlepas daripada berhadapan dengan segala kemungkinan berkaitan dengan senjata biologi itu.


Ditambah dengan langit berbuka yang membolehkan seseorang sampai dengan mudah dari sebuah negara ke negara lain yang secara tidak langsung meningkatkan lagi risiko ancaman.


"Kita biasa lihat serangan kumpulan berani mati mengebom tempat awam, tidak mustahil satu hari nanti kumpulan seperti ini melepaskan agen biologi di tempat orang ramai, di dalam kapal terbang dan seumpama.


"Mereka tahu, serangan biasa mungkin tidak berkesan, jadi mereka bangunkan kuman itu di makmal dan bawa ke negara sasaran dan lepaskannya untuk melumpuhkan ekonomi dan populasi sesebuah negara itu," katanya.




 
SALAHGUNA AGEN BIOLOGI


Tidak seperti bahan kimia yang boleh dikesan dengan teknologi terkini. Tidak ada satu pun teknik yang boleh mengesan seseorang membawa agen biologi melainkan dengan bantuan kepakaran perisikan, katanya.


Dr Ghaffar berkata semenjak serangan anthrax, banyak negara di dunia terutama negara maju seperti Amerika Syarikat dan Eropah telah meningkatkan tindakan kawalan terhadap agen biologi agar ia tidak disalahgunakan.


"Mengambil contoh serangan anthrax, ia dilakukan oleh seorang saintis bernama Bruce Edwars Ivis yang menghasilkan di makmalnya, malah banyak insiden yang berlaku di dunia yang menggunakan toksin dan kuman bagi mengancam musuh," katanya.


Cara yang sama pernah digunakan oleh pasukan perisik Rusia untuk membunuh ejennya yang berpaling tadah. Mereka bertindak meletakkan saxitoksin yang dihasilkan oleh percambahan organisme laut dalam bilangan besar khasnya algae.    


Racun saxitoksin ini dikatakan pernah digunakan untuk menikam ejen Rusia yang berpaling tadah dengan toksin itu terus menyerang paru-paru hingga menyukarkan penafasan dan membuatkan seseorang itu kejang serta akhirnya membawa maut.


Kerana itu saxitoksin diletakkan dalam Jadual Pertama Akta Konvensyen Senjata Kimia, agar penyelidikan dan penggunaan serta penyimpanannya dikawal.




 
BANYAK SUMBER TOKSIN BIOLOGI


Sebenarnya sumber-sumber toksin ini wujud secara semulajadi dan dari masa ke masa mengancam orang ramai.


Contohnya, masyarakat nelayan di Sabah sering berhadapan dengan ancaman saxitoksin daripada percambahan alga sehinggakan masyarakat di Pulau Gaya di situ dikatakan menggunakan kucing untuk menentukan sama ada kerangan selamat untuk dimakan atau sebaliknya.


"Menjadi kebimbangan sekiranya tidak dikawal, ada pihak tertentu mengambil kesempatan dengan mengekstrak racun itu dan menyimpannya untuk disalahgunakan.


"Ini yang perlu dikawal kerana pelbagai cara boleh digunakan musuh termasuk dengan cara melumpuhkan ekonomi," katanya.


Seperti yang berlaku pada serangan virus Nipah sebagai penyebab wabak penyakit pada khinzir dan manusia di Semenanjung Malaysia antara hujung tahun 1998 sehingga bulan Mei 1999. Ia memberi kesan kepada industri penternakan khinzir, malah kerugian yang ditanggung oleh penternak akibat serangan virus masih belum ditebus semula walaupun hampir 15 tahun telah berlalu.


"Bayangkan sekiranya ada pihak yang menyebarkan agen biologi untuk melumpuhkan industri penternakan seperti lembu, ayam, mahupun kambing yang mewakili hampir 70 peratus sumber makanan manusia. Pastinya ia akan memberi kesan kepada ekonomi dan kehidupan," katanya.




 
RANG UNDANG-UNDANG BARU


Untuk melaksanakan langkah pencegahan bagi memastikan kawalan agen biologi dan toksin, satu undang-undang khusus perlu diwujudkan di negara ini.


Sehingga ini tidak ada perundangan dan peraturan yang boleh mengawal dan memantau dengan berkesan penyelidikan dan aktiviti berkaitan agen biologi dan toksin berbahaya yang boleh digunakan bagi tujuan keganasan dan peperangan.


Abdul Ghaffar berkata Rang Undang-Undang Konvensyen Senjata Biologi dan Toksin itu mampu mencegah usaha pihak-pihak tertentu menghasil, membangun dan menyimpan agen biologi dan toksin untuk tujuan tidak baik.


"Ia perlu agar negara dapat melaksanakan pematuhan terhadap Konvensyen Senjata Biologi yang telah ditandatangani pada 10 April, 1972 dan meratifikasinya pada 6 September, 1991.


"Selain itu aspek keselamatan pertahanan negara antara ciri penting yang akan dilihat dalam draf rang undang-undang itu termasuk mengambil kira perkembangan teknologi terkini," katanya.


Sejak 2008, Kementerian Pertahanan melalui STRIDE telah mengadakan beberapa siri mesyuarat dengan melibatkan penggubal dasar dan pakar-pakar dari 23 agensi kerajaan termasuk Jabatan Peguam Negara, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Kementerian Luar Negeri dan Jabatan Perdana Menteri bagi membincangkan kandungan rang undang-undang itu.




 
UNDANG-UNDANG TENTUKAN ATURCARA KAWALAN


Melalui undang-undang baru ini juga Malaysia akan dapat mematuhi artikel III yang mana negara tidak boleh memindahkan atau dalam apa-apa cara membantu dan menggalakkan mana-mana pihak untuk memperoleh atau mengekalkan senjata biologi dan artikel IV memerlukan negara mengambil apa-apa langkah perlu dan berkesan bagi melaksanakan peruntukan konvensyen dalam negara.


Siri bengkel, forum dan perbincangan menghasilkan rang undang-undang juga telah mengenalpasti pelbagai masalah terutama kebimbangan saintis yang berasa kurang selesa terutama apabila penyelidikan mereka dipantau selain denda yang dianggap terlalu tinggi.


Melalui  rang undang-undang itu, berdasarkan kepada jenis agen biologi dan toksin yang dikawal, saintis perlu memaklumkan aktiviti yang dilakukan.


"Saintis tidak boleh anggap ia menyusahkan, kerana tujuannya adalah untuk memastikan aktiviti penyelidikan yang dijalankan adalah secara sistematik dan sekiranya berlaku sebarang perkara yang tidak diingini, usaha mengawalnya dapat dijalankan dengan lebih mudah dan berkesan," katanya negara turut bekerjasama baik dengan negara serantau dan Amerika Syarikat agar langkah yang diambil adalah selari.


Beliau berkata usaha kini adalah untuk memberi kesedaran terutama kepada saintis agar mereka bertanggungjawab atas kajian yang dilakukan, mengikut peraturan serta merekod dan melaporkan kajian itu.


"Kita bimbang, saintis diperguna pihak tertentu tanpa mereka sedari ia boleh memberi kesan dan ancaman kepada masyarakat, ekonomi dan negara. Ini yang kita mahu elakkan," katanya yang turut berharap penguatkuasaan akta baru itu nanti akan dijalankan oleh pihak yang neutral sifatnya setelah diluluskan di Parlimen. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com