expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday 2 July 2012

PM Singapura garis dua keutamaan tingkat kehidupan masyarakat Melayu-Islam





SINGAPURA - Perdana Menteri Lee Hsien Loong menggariskan dua keutamaan kepada Persatuan Profesional Islam (AMP) dalam usahanya meningkatkan prestasi sosio ekonomi masyarakat Melayu-Islam di Singapura.

  
Berucap pada Konvensyen Kebangsaan ke-3 Profesional Islam Singapura di sini, hari ini, Lee berkata masyarakat Melayu-Islam telah melakukan dengan baik dan mencapai apa yang dicapainya dalam sistem meritokrasi melalui usahanya sendiri, secara individu, secara kolektif dan bekerjasama dengan kerajaan.

  
Beliau berkata dengan bergerak ke hadapan, dalam satu kedudukan baru dengan persekitaran yang baru, sudah sampai masanya bagi AMP untuk memikir semula, dan mempertimbang bentuk strategi dan pendekatan mereka.

  
"Saya ingin mencadangkan dua keutamaan bagi AMP. Pertama, untuk terus memberi perhatian bagi meningkatkan prestasi sosio ekonomi masyarakat itu. Kunci kepada perkara ini adalah asas  - pendidikan, keluarga yang kukuh dan kemahiran kewangan.

  
"(Jika) anda dapat lakukannya dengan betul, semuanya akan menurut - dalam pasaran kerja, dalam soal pencapaian sosio ekonomi seperti perumahan dan dalam soal kepimpinan," katanya.


Penekanan kedua, katanya, bagi membantu semua segmen dalam masyarakat itu, daripada mereka yang paling berjaya sehingga mereka yang begitu memerlukannya.

  
Beliau berkata bagi mereka yang tidak berjaya, adalah diharapkan AMP akan membantu mereka untuk keluar daripada masalah itu dan bagi mereka yang sederhana pencapaiannya, untuk membantu mereka mencapai satu tahap yang lebih tinggi dan bagi mereka yang melebihi purata, untuk mencuba dan mencapai kecemerlangan.

  
Konvensyen itu diadakan setiap 10 hingga 12 tahun sekali, yang bertujuan bagi menyediakan satu platform bagi profesional Islam di Singapura untuk bertemu dan berbincang isu-isu yang dihadapi masyarakat Melayu-Islam bagi dekad yang akan datang. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com