expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday 3 July 2012

Roket dari Lebanon serang pos imigresen di Syria
















ASAP menjulang dari Kampung Azaz dalam pertempuran antara kumpulan pemberontak dengan tentera Syria di Aleppo, Syria semalam.


BEIRUT - Satu serangan roket yang dilancarkan dari Lebanon menyebabkan dua anggota polis sempadan Syria cedera semalam.


"Menjelang subuh, beberapa lelaki bersenjata melancarkan serangan roket dari Buqaya di wilayah Lebanon ke arah Syria dan mengenai sebuah pos imigresen Syria serta mencederakan dua anggota polis pengawal sempadan," menurut satu kenyataan daripada agensi Keselamatan Awam Lebanon. 


Ia merupakan laporan pertama yang pernah diketahui tentang serangan roket dari negara tersebut. 


Menurut kenyataan tersebut, ketika anggota-anggota polis sempadan Syria mengejar lelaki bersenjata tersebut, satu serangan roket itu dilancarkan.


Lelaki-lelaki bersenjata yang melancarkan serangan tersebut berjaya melarikan diri.


Sementara itu, kerajaan Arab Saudi meminta rakyatnya tidak berkunjung ke Lebanon ekoran kebimbangan berhubung keadaan keselamatan di negara berkenaan disebabkan pergolakan antara negara tersebut dengan Syria.


Arab Saudi menyertai beberapa negara Teluk lain termasuk Bahrain, Qatar dan Emiriah Arab Bersatu dalam menasihati rakyat mereka supaya menjauhi Lebanon.


Negara berkenaan menyaksikan beberapa kejadian pertempuran jalanan yang berlaku pada awal tahun ini yang didorong oleh kebangkitan rakyat di Syria.


"Ekoran situasi tidak menentu di Lebanon sekarang ini, Kementerian Luar memberi amaran kepada rakyat Arab Saudi agar tidak berkunjung ke Lebanon demi keselamatan mereka," kata seorang pegawai kementerian berkenaan yang dipetik agensi berita rasmi SPA.


Negara Teluk Arab terutamanya Arab Saudi dan Qatar dilihat menyokong kebangkitan antipemerintah di Syria dengan membayar gaji askar pemberontak di negara itu dan menggesa supaya pihak penentang Presiden Syria, Bashar Al-Assad dilengkapi senjata.


Sebelum ini, ramai pelancong rantau Teluk Arab melawat Lebanon terutamanya pada musim panas sekali gus membantu meningkatkan ekonomi negara itu yang terjejas teruk akibat pergolakan di Syria.


Kumpulan penyokong dan penentang Bashar sebelum ini bertempur di bandar pelabuhan Tripoli dengan kawasan sempadan Lebanon turut digunakan oleh pemberontak untuk menyeludup senjata ke Syria.


Arab Saudi turut meminta masyarakat antarabangsa supaya mengambil "tindakan tegas" bagi menamatkan pertumpahan darah di Syria.


"Arab Saudi meminta masyarakat antarabangsa mengambil langkah tegas bagi menghentikan pembunuhan beramai-ramai (penduduk Syria), kata kerajaan seperti yang dilaporkan agensi berita rasmi SPA.


Kenyataan tersebut disiarkan selepas satu mesyuarat Kabinet yang dipengerusikan oleh pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah.


Gesaan tersebut dibuat ketika beberapa helikopter tempur Syria mengebom beberapa kawasan di pinggir ibu kota Syria, Damsyik semalam.


Pada masa yang sama, Turki menyatakan pihaknya mengerahkan beberapa jet pejuang ke kawasan sempadan di utara negara itu.


Tindakan tersebut dibuat ketika konflik selama 16 bulan di Syria menjadi semakin ganas dengan usaha diplomasi dilihat menemui kegagalan.


Pertempuran kini sampai ke pinggir bandar raya Damsyik sejak beberapa minggu lalu dan turut sengit di seluruh Syria ekoran perjuangan untuk menjatuhkan Bashar kini memasuki fasa perang saudara. - Agensi

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com