expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday 10 July 2012

Wabak misteri di Kemboja dirungkai























PENDUDUK kampung menunggu giliran untuk pemeriksaan kesihatan anak-anak mereka di luar sebuah hospital di Phnom Penh, Kemboja semalam.


PHNOM PENH - Beberapa pakar kesihatan menemui kaitan kematian misteri berpuluh kanak-kanak di Kemboja dengan virus penyakit tangan, kaki dan mulut, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) semalam.


Penemuan dibuat ketika mereka giat berusaha mengenal pasti punca penyakit misteri itu.


Menurut WHO dan Kementerian Kesihatan Kemboja, daripada 59 kes yang direkodkan, sekurang-kurangnya 52 kanak-kanak berusia tiga bulan hingga 11 tahun maut ekoran penyakit misteri itu sejak pertengahan April lalu.


Namun, keputusan ujian makmal baru-baru ini menunjukkan sebahagian besar sampel positif Enterovirus 71 (EV-71) yang menyebabkan penyakit tangan, kaki dan mulut.


Seorang pakar kesihatan awam untuk WHO Kemboja, Nima Asgari memberitahu agensi berita AFP bahawa virus tersebut belum pernah ditemui di Kemboja tidak seperti beberapa negara rantau Asia Tenggara lain.


Namun, Asgari memberitahu, lebih banyak ujian perlu dilakukan untuk mengenal pasti sama ada terdapat virus lain dalam wabak tersebut.


"Penemuan ini penting kerana ia membongkar misteri penyakit ini," katanya.


Tambah Asgari, penyakit tangan, kaki dan mulut adalah penyakit berjangkit dan merebak menerusi sentuhan langsung dengan bendalir badan atau najis orang yang dijangkiti.


Kaedah terbaik untuk membendung penyakit itu katanya adalah dengan menjaga kebersihan diri. - AFP

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com