Kejadian gempa bumi yang berlaku adalah sebahagian daripada bukti kekuasaan Allah, sekali gus mengatasi kecanggihan teknologi moden masa kini. - Gambar hiasan
Tafsir
Al-Quran & Asbabun Nuzul
SURAH ini diturunkan selepas surah al-Qari'ah. Keseluruhan ayatnya berjumlah 40 ayat. Ia termasuk dalam kategori surah Makkiah.
Hubungan surah ini dengan surah yang sebelumnya, bahawa di
dalam surah sebelumnya ada menyebutkan tentang firman Allah SWT yang bermaksud:
Sebenarnya (bukan kerana kemahuan mereka tidak berhasil) bahkan mereka
(tidak percaya) dan tidak takut akan hari akhirat. (al-Mudassir: 53)
Mereka tidak berasa takut dengan kedatangan hari akhirat itu
disebabkan keingkaran tentang kebangkitan semula.
Manakala dalam surah ini pula terdapat dalil tentang hari
kebangkitan yang disebutkan dengan cara yang sempurna sehingga digambarkan hari
Kiamat itu dengan segala kengeriannya.
Kemudian digambarkan pula apa yang berlaku sebelum terjadinya
hari Kiamat, iaitu keluarnya roh dari badan. Dan disebutkan juga apa yang
berlaku sebelum itu iaitu penciptaan yang pertama.
Firman Allah SWT: Aku bersumpah demi hari Kiamat. Dan Aku
bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri). (al-Qiyamah:
1-2)
Al-Farra' berkata: "Tidak ada nafsu yang baik dan buruk
kecuali ia mencela dirinya. Jika ia mengerjakan kebaikan, ia mengatakan
'mengapa aku tidak memperbanyakannya'. Sebaliknya jika ia mengerjakan
keburukan, ia mengatakan 'seandainya aku tidak melakukannya'. Gambaran ini
menunjukkan pujian terhadap jiwa dan boleh bersumpah dengan jiwa."
Sumpah Allah SWT dengan hari Kiamat itu untuk membesarkan dan
menghormati keadaannya. Allah SWT sahaja boleh bersumpah dengan apa yang
dikehendaki-Nya daripada makhluk-Nya.
Said Ibnu Jubair berkata: "Aku bertanya kepada Ibnu
Abbas tentang firman Allah SWT: Aku bersumpah dengan hari Kiamat. Dia
menjawab: Tuhanmu bersumpah dengan apa yang dikehendaki-Nya daripada
makhluk-Nya."
Qatadah berkata: " Aku bersumpah dengan keduanya secara
keseluruhan."
Ibnu Jarir berkata: "Yang lebih dekat dengan lahiriah
ayat bahawa jiwa mencela pemiliknya atas kebaikan dan keburukan serta menyesali
segala perkara yang telah berlalu."
Firman Allah SWT: Apakah manusia mengira, bahawa kami
tidak akan mengumpulkan (kembali) tulang belulangnya? Bukan demikian,
sebenarnya kami kuasa menyusun (kembali) jari jemarinya dengan sempurna. (al-Qiyamah:
3-4)
Al-Maraghi berkata: "Allah SWT dapat mengumpulkan semua
tulang-temulang, menyusun dengan sempurna dan mengembalikan seperti dalam
keadaan asal selepas tulang-temulang itu bercerai-berai dan bertebaran di dasar
lautan atau di padang pasir yang luas, mahupun di mana-mana tempat. Allah SWT
juga dapat meratakan hujung kedua-dua tangan dan kakinya. Allah SWT jadikan kedua-duanya
itu menjadi satu, seperti kuku unta, keldai dan sebagainya."
Ibnu Kathir berkata: "Apakah pada hari Kiamat kelak
manusia akan mengira bahawa Kami (Allah) tidak akan mampu mengembalikan sekali
gus dan mengumpulkan tulang-belulangnya dari tempat yang terpisah-pisah?"
Said bin Jubair dan al-'Aufi berkata daripada Ibnu Abbas:
"Kami (Allah) mampu membuatnya beralas kaki ataupun tidak beralas
kaki."
Sayid Qutub berkata: "Yang menjadi masalah kesedaran
kaum musyrikin ialah kesulitan mereka untuk memikirkan kemungkinan
tulang-tulang yang telah hancur reput di dalam tanah itu dapat dikumpulkan
kembali untuk menghidupkan semula manusia yang telah mati. Mungkin masalah ini
masih menjadi masalah kepada setengah-setengah manusia sehingga hari ini."
Ayat ini juga menerangkan tentang proses penyusunan semula
jari-jari yang merupakan proses pembentukkan semula seseorang manusia dengan
sehalus-halus dan serapi-rapinya. Dan penyusunan semula itu dilakukan dengan
sempurna.
Firman Allah SWT: Bahkan manusia itu hendak membuat
maksiat terus menerus. (al-Qiyamah: 5)
Al-Maraghi berkata: "Allah SWT beralih daripada
perbincangan tentang orang yang berprasangka itu, kepada pemberitahuan tentang
keadaan orang yang berprasangka tadi, seolah-olah dikatakan: "Tinggalkan
mencacinya kerana dia telah sampai kepada tahap, dia ingin meneruskan
kemaksiatannya pada masa akan datang dan tidak ingin meninggalkannya."
Said mengatakan daripada Ibnu Abbas: Iaitu berjalan terus. Al-Aufi mengatakan daripada Ibnu Abbas juga iaitu
angan-angan.
Manusia berkata: "Aku akan melakukan ini dan kemudian
akan bertaubat sebelum hari kiamat."
Ali bin Abi Talhah menceritakan daripada Ibnu Abbas iaitu
orang kafir yang mendustakan hari perhitungan.
Firman Allah SWT: Ia berkata: Bilakah hari kiamat itu? (al-Qiyamah:
6)
Menurut Al-Maraghi, mereka mengingkari hari kebangkitan
lantaran dua perkara berikut:
1. Kekaburan yang wujud dalam pemikiran, seperti ucapan
mereka yang mengatakan bahawa anggota tubuh ini, apabila telah bercerai-berai
dan bercampur-aduk dengan tanah serta berserakan di bahagian timur dan barat
bumi, maka bagaimana mungkin untuk dibeza-bezakan dan dikembalikan semula
keadaannya yang asal itu.
2. Sentiasa ingin berada dalam kenikmatan dan suka menurut
nafsu syahwat sehingga orang tidak mahu mengakui kedatangan hari perhimpunan
dan kebangkitan, supaya kenikmatannya itu tidak terganggu.
Ibnu Kathir berkata: " Dia bertanya, bilakah hari Kiamat
itu tiba? Pertanyaan ini menuju ke arah menganggap mustahil berlaku kejadian
hari Kiamat dan mendustakan keberadaannya."
Sayid Qutub berkata: "Pertanyaan dengan menggunakan
kata-kata ayyana (bilakah) yang bernada panjang itu menyarankan betapa
jauhnya bagi mereka kemungkinan berlakunya hari Kiamat itu. Ini sesuai dengan
keinginan mereka untuk terus melakukan kejahatan dan maksiat tanpa diganggu dan
dihalang oleh bayang-bayang kebangkitan semula atau bayang-bayang akhirat.
Sebenarnya akhirat itu merupakan pengawal nafsu kejahatan dan penghalang hati
yang ingin melakukan maksiat, sedangkan manusia mahu menghapuskan pengawal dan
penghalang ini supaya mereka bebas melakukan kejahatan dan maksiat tanpa
memperhitungkan hari hisab."
Dalam surah yang kita bincangkan di atas jelas menunjukkan
betapa berkuasanya Tuhan di dalam mengatur kejadian dan ciptaan-Nya yang Maha
Agung. Allah SWT boleh melakukan apa sahaja, sedangkan manusia dengan sifatnya
yang lemah kadang-kadang terbabas dalam melayari bahtera kehidupan sehingga
melanggar perintah dan arahan Allah. Semoga kita menjadi hamba-Nya yang
sentiasa taat dan patuh terhadap perintah-Nya.
No comments:
Post a Comment