expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Tuesday 15 May 2012

Butler ganti Mat Zan

















BUTLER (tengah) mengetuai sesi pemanas badan ketika skuad Terengganu menjalani latihan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah semalam.


TEKA-TEKI siapa yang bakal mengemudi Terengganu terjawab semalam apabila Persatuan Bola Sepak Negeri Tereng- ganu (PBSNT) melantik Peter James Butler sebagai ketua jurulatih skuad Peteh itu berkuat kuasa 1 Jun depan. 


Butler yang juga bekas ketua jurulatih Kelantan telah menandatangani kontrak bermula 1 Jun 2012 hingga 30 November 2013. 


"Saya berpeluang melihat kelibat pemain-pemain Terengganu semasa Piala Malaysia, malah sudah mengetahui kualiti tinggi yang dimiliki mereka.


"Pasukan Terengganu juga memiliki ramai pemain muda dan saya berharap dapat membawa kejayaan kepada pasukan," kata Butler pada sidang media di pejabat PBSNT di Kuala Terengganu semalam.


Bagaimanapun Butler memberitahu, skuad Peteh itu perlu bekerja keras dan menjaga disiplin dalam misi memburu kejayaan.


"Kalau pemain mengikut corak strategi yang diatur dengan disiplin tinggi, mereka akan menjadi individu lebih bagus, sekali gus dapat memajukan lagi pasukan.


"Saya tidak mahu melakukan banyak perubahan dalam pasukan. Para pemain sendiri yang akan menentukan sistem, bukan sistem yang menentukan pemain- pemain," ujarnya. 


Butler juga berharap pelantikannya itu mendapat kerjasama penuh, terutamanya daripada penyokong setia skuad Peteh.


"Saya tahu Terengganu mempunyai penyokong fanatik. Banyak kali saya datang sini. Jadi saya harap mereka (penyokong) akan bantu saya dan pasukan," ujarnya.


Presiden PBSNT, Datuk Che Mat Jusoh pula memberitahu, pemilihan Butler berdasarkan pengalaman luas yang dimiliki jurulatih kelahiran England itu.


"Kami berpendapat, beliau (Butler) pernah berkhidmat di Malaysia dan mengikuti perkembangan bola sepak tempatan, malah memahami hubungan pemain dan budaya negara ini.


"Beliau juga boleh berbahasa Melayu dengan baik, sekali gus memudahkan komunikasi dengan pemain-pemain kelak," katanya.


Dalam pada itu, Che Mat menjelaskan, pihak pengurusan PBSNT telah membuat keputusan bahawa kontrak ketua jurula- tih sedia ada, Mat Zan Mat Zan akan di- tamatkan pada 31 Mei ini.


"Mengenai kontrak Mat Zan, kita sudah bincang dan akan selesaikan bersama beliau. Jika tiada persefahaman, rayuan akan dibuat," ujarnya.


Pada 3 Mac lalu, PBSNT memutuskan untuk merehatkan Mat Zan sehingga 15 Mei (hari ini) ekoran prestasi tidak menentu skuad kendaliannya.


Beberapa hari kemudian, Mat Zan membuat keputusan mengejut apabila mahu mengundur diri daripada membimbing Terengganu.

No comments:

Post a Comment

Copyright © 2012-2017.All rights reserved by seribupilihan.blogspot.com